بررسی رابطه عدالت سازمانی ورفتار شهروندی سازمانی )مورد مطالعه:معاونت نیروی انسانی وزارت اقتصاد و دارایی(
الموضوعات :
1 - عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رفتارشهروندی سازمانی, عدالت توزیعی, عدالت رویه ای, عدالت مراوده ای, عدالت اطلاعاتی, واژگان کلیدی:عدالت سازمانی,
ملخص المقالة :
عدالت سازمانی اصطلاحی است که برای توصیف نقش عدالت که بطور مستقیم با موقعیتهایشغلی ارتباط دارد بکارمیرود.در عدالت سازمانی مطرح میشود که باید با چه شیوه هایی با کارکنانرفتارشود تا احساس کنند بهصورت عادلانه با آنها برخورد شده است.)مدرمن:1999(، و چطوربرخوردباافراددرسازمانهاممکناست باورها،احساسات،نگرشهاورفتارکارکنانراتحت تأثیرقراردهد.رفتارعادلانه ازسویسازمانباکارکنان ًعمومامنجربهتعهدبالاترآنهانسبتبهسازمانورفتارشهروندیفرانقشآنها میشود.رفتار شهروندی سازمانی)OCB(مجموعهای از رفتارهای داوطلبانهواختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثروظایف و نقشهای سازمانمیشوند.در این پژوهش رابطه بین دو متغیر سازمانیتحت عنوانعدالت سازمانیوOCBموردبررسی قرار گرفته است.نمونه این تحقیق تعداد186نفر ازکارکنانمعاونت نیروی انسانی وزارتاقتصاد و دارایی است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند.برایروش تجزیه وتحلیل دادهها ازآزمون کولمگروف–آزمون همبستگی پیرسون، و آزمون تحلیل واریانس اسمیرنوف،یکطرفه استفاده شده است.اطلاعاتاین پژوهشاز طریق پرسشنامههایمربوط بهعدالت سازمانی)توزیعی، رویه ای، مراودهای و اطلاعاتی(وOCBجمع آوریگردیدکه هردو پرسشنامه ازپرسشنامههای روا و پایا شده بودند؛ تنهادر مورد شاخص عدالت اطلاعاتی که برای اولین بار در ایرانمورد استفاده قرار گرفته بود روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفت.نتایج تحقیق نشان میدهد که بین عدالت سازمانی و ابعاد آن باOCBدارای همبستگیمعنی دار بالاو با ثباتی است،کهبرخی از فرضیههای پژوهش مورد پذیرش قرارگرفتند.لذا از آنجاییکهرابطه مابینعدالت سازمانیوOCBدر این پژوهش به خوبی مشخص شده است، کاربرد عدالتسازمانی و نحوه بکارگیری آن جهت افزایشOCBکارکنانالزامی به نظر میرسد.رفتارشهروندی سازمانی .