مقایسه اثربخشی فنون حساسیت زدایی تدریجی، جرأت آموزی و تلفیقی در درمان اختلال هراس اجتماعی
الموضوعات :جواد خلعتبری1 دکتر شهره قربان شیرودی2 دکتر محمد صالحی3 جواد خلعتبری1 دکتر شهره قربان شیرودی2 دکتر محمد صالحی3 1
1 - مقایسه اثربخشی فنون حساسیت زدایی
تدریجی، جرأت آموزی و تلفیقی در درمان
اختلال هراس اجتماعی
دکتر جواد خلعتبری1
دکتر شهره قربان شیرودی2
دکتر محمد صالحی3
دکتر حمیدرضا وطن خواه4
دکتر شهنام ابوالقاسمی5
چکیده
خجا لت و کن نده م ضمحل ا ضطراب ه و سی به که هراس اجت ماعی اختلا لی ا ست
ه مواره ا فراد اینگو نه ا ست. ک شیدن در م حیط اجت ماعی قا بل شنا سایی
یکترقر برر سی و تو جه مورد مزمن و پا یدار از شدید ستو سط گرفتن ار
زدا یی در مان حسا سیت روش سه اثربخ شی به من ظور مقای سه دی گران دار ند.
آ موزی) و جرأت تدریجی+ زدا یی (حسا سیت ت فی قی جرأت آ موزی و تدریجی،
اجت ماعی هراس در مان در گروه کن ترل با مقای سه آن ها821از ن فر گروه صورت تصادفی در چهار به مبتلایان3و کن آزمایش نفریگمارده ترل شدند.
شامل که پرس شنامه پنج و م صاحبه از هراس اجت ماعی ج هت ارز یابی علا یم
مق یاس اجت ماعی، ف شار و مق یاس اجت ناب مق یاس ا ضطراب زو نگ،تراز س درمانگر ارزیابی مقیاس و جرأت آموزی ارزیابی منفی، پرسشنامهمیباشد، پیگ یر دوره یک در در مانی و مداخلات ق بل و ب عد ازا ستفاده ما هه سه ی گردید.
که روش نتایج نشان دادهایو آموزی جرأت تدریجی، زدایی حساسیت درمان
(دوره درمان دوره از بعد و بوده موثر طول دوره درمان ت فیقی تنها در
پیگ یری) از ا ثر بخ شی روشهایکه شد م شخص ضمن در ا ست. شده کا سته فوق
در روش دیگر به دو روش ت فیقی نسبتمؤثرتر اجتماعی هراس اختلال درمان بوده است.
واژههایکلیدی:
1-
استادیار گروه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشاگاه آزاد اسالامی واحاد
تنکابن.
2-
استادیار گروه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشاگاه آزاد اسالامی واحاد
تنکابن.
8-
استادیار گروه ک
ارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشاگاه آزاد اسالامی واحاد
ساری.
1-
استادیار گروه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشاگاه آزاد اسالامی واحاد
تنکابن.
5-
استادیار گروه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشاگاه آزاد اسالامی واحاد
تنکابن.
61/ مقایسه کیفیت زندگی و اختلالسندرت دارای کودکان رفتاری های
داون، ...
اجتماعی فیقی، هراس ت روش آموزی، جرأت
الکلمات المفتاحية: روش, داون, ... اجتماعی فیقی, هراس ت روش آموزی, جرأت روش حساسیت زدایی تدریجی,
ملخص المقالة :
چکیدهخجا لت و کن نده م ضمحل ا ضطراب ه و سی به که هراس اجت ماعی اختلا لی ا سته مواره ا فراد اینگو نه ا ست. ک شیدن در م حیط اجت ماعی قا بل شنا سایییکترقر برر سی و تو جه مورد مزمن و پا یدار از شدید ستو سط گرفتن ارزدا یی در مان حسا سیت روش سه اثربخ شی به من ظور مقای سه دی گران دار ند.آ موزی) و جرأت تدریجی+ زدا یی (حسا سیت ت فی قی جرأت آ موزی و تدریجی،اجت ماعی هراس در مان در گروه کن ترل با مقای سه آن ها821از ن فر گروه صورت تصادفی در چهار به مبتلایان3و کن آزمایش نفریگمارده ترل شدند.شامل که پرس شنامه پنج و م صاحبه از هراس اجت ماعی ج هت ارز یابی علا یممق یاس اجت ماعی، ف شار و مق یاس اجت ناب مق یاس ا ضطراب زو نگ،تراز س درمانگر ارزیابی مقیاس و جرأت آموزی ارزیابی منفی، پرسشنامهمیباشد، پیگ یر دوره یک در در مانی و مداخلات ق بل و ب عد ازا ستفاده ما هه سه ی گردید.که روش نتایج نشان دادهایو آموزی جرأت تدریجی، زدایی حساسیت درمان(دوره درمان دوره از بعد و بوده موثر طول دوره درمان ت فیقی تنها درپیگ یری) از ا ثر بخ شی روشهایکه شد م شخص ضمن در ا ست. شده کا سته فوقدر روش دیگر به دو روش ت فیقی نسبتمؤثرتر اجتماعی هراس اختلال درمان بوده است.واژههایکلیدی:1-استادیار گروه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشاگاه آزاد اسالامی واحادتنکابن.2-استادیار گروه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشاگاه آزاد اسالامی واحادتنکابن.8-استادیار گروه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشاگاه آزاد اسالامی واحادساری.1-استادیار گروه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشاگاه آزاد اسالامی واحادتنکابن.5-استادیار گروه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشاگاه آزاد اسالامی واحادتنکابن.61/ مقایسه کیفیت زندگی و اختلالسندرت دارای کودکان رفتاری های