مقایسه تأثیرعملکرد مشاورهای مشاوران مدرسه و مشاوران خارج ازمدرسه بر سازگاری و اضطراب دانش آموزان دختر تیزهوش دبیرستانی
الموضوعات :مریم چگینی نژاد 1 , جعفر پویا منش 2 , محمد قمری 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی
2 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد, سازگاری, اضطراب, واژههای کلیدی:مشاور, خدمات مشاورهای,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش"مقایسهتأثیرعملکرد مشاورهایمشاوران مدرسه ومشاوران خارج ازمدرسه بر سازگاریو اضطراب دانش آموزان تیزهوشدبیرستانی"بود.نوعاینمطالعهنیمهتجربیوطرحمورداستفادهدراینپژوهشازنوعپیشآزمون–پسآزمونبادوگروهآزمایشیبود.جامعهیآماری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مدارس تیزهوشان شهر کرج بودند.نمونه مورد مطالعه بهروش نمونهگیری سیستماتیک و پس از انجام پیش آزمون بر اساس معیار نمره آزمون اضطراب وافسردگی انتخاب شدند.تعداد46دانشآموز منتخب به صورت تصادفی به دو گروه23نفره تقسیمشدند.یک گروه از دانش آموزان تحت مشاورهی مشاور مدرسه و گروه23نفرهای دیگر به مدت8جلسه تحت مشاورهی مشاور خارج از مدرسه قرار گرفتند.ابزار سنجش ، دو پرسشنامه استاندارداضطراب کتل و سازگاری دانشآموزان دبیرستانی بود که روایی و پایایی آن تایید گردید.دانشآموزانمورد مطالعه در دوگروه همسان تقسیمبندی شدند که گروهی تحتمشاورهخارج از مدرسه بارویکردشناختیو رفتاریاز نوع رفتار درمانیعقلانیهیجانیآلبرت الیس)(REBTو گروه دیگر تحتمشاورهی متداول داخل مدرسه قرار گرفتند.به منظور پاسخ به سئوالات وفرضیه های پژوهش، ازتحلیل کواریانس استفاده شد، که نتایج نشان دادند در مقایسه با دانشآموزان تحت مشاورهی داخلمدرسه، اضطراب دانشآموزان تحت مشاورهی خارج از مدرسه در سطح یک درصد و سازگاری در سطح5درصد بهبود یافته است.از این رو میتوان استنباط نمود که بهرهگیری از مشاوران خارج از مدرسه بهعنوان مکمل فعالیتهای مشاوره درون مدرسه میتواند مفید و اثر بخش بوده باشد که در انتهای اینمقاله نیز پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت عملکرد مشاوران ارائه گردیده است.