تأثیر آموزش بازی در افزایش خلاقیت کودکان پیش دبستانی در مهدکودک
الموضوعات :اصغر جعفری 1 , الهه کشتکار 2 , علیرضا جعفری 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واخد ابهر، ابهر، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ابهر، ابهر، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واخد ابهر، ابهر، ایران
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, کودکان پیش دبستانی, کلید واژگان:آموزش بازی, مهد کودک,
ملخص المقالة :
هدف:بازی مهمترین فعالیت برای کودکان پیش دبستانی است که بر رشد اجتماعی، عاطفی وشناختی کودکان تاثیر دارد.بازیهای خلاّق فرصت مناسبیبرای رشد خلاقیت در کودکان هستند.اینپژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش بازی در افزایش خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش:روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آزمایش پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.32کودک باروش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بطور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند.با استفاده از آزمون خلاقیت تورنس سطح اولیه خلاقیت آزمودنیها اندازه گیری شد.آموزش بازی در15جلسه45دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شدو دوباره سطح خلاقیت آزمودنیها اندازه گیری ودادهها بوسیله تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.یافتهها:نتایج نشان داد که آموزش بازی مؤلفههایانعطافبطور کودکانافزایش معناداریمیدهد)01/0<P.(نتیجه گیری:نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که آموزش بازی روشمناسبی برای افزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی است.لذا پیشنهاد میشود برای بهبود تفّکر واگراو خلاقیت، برنامههای آموزشی در چارچوب فعالیتهای مبتنی بر بازی برای کودکان پیش دبستانیاجرا شود.