نقش بازی های دبستانی در بهبود یادگیری دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدائی
الموضوعات :مریم رجبی ورزنی 1 , ، دکتر حمید قاسمی 2 , دکتر علی اکبر خسروی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه علوم تربیتی، کرج، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه تربیت بدنی، کرج، ایران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: یادگیری, رویکرد تلفیقی, واژه های کلیدی: بازی, راهبرد آموزشی,
ملخص المقالة :
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش بازی های دبستانی در بهبود یادگیری دروس پایه ی چهارم ابتدایی بودهاست. روش: پژوهش حاضر از نظر استراتژی با روش آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروهآموزش و پرورش استان البرز 3 کنترل و آزمایش بر روی 56 نفر از دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی ناحیهکه به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا گردید. در این طرح گروه نمونه پس از ه متاسازیدر متغیرهایی چون هوش (تست هوش ریون)، سن، جنسیت و معدل سال قبل، به طور تصادفی به دو گروه آزمایش وکنترل گمارده شدند. میزان یادگیری دانش آموزان در درسهای؛ ریاضیات، علوم، جغرافیا و املاء آموزشی با استفادهاز یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته ی 40 سوالی با روائی و پایائی مناسب، قبل و بعد از کاربندی آزمایش(اجرای بازی ها) مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از تکمیل آزمون؛ اطلاعات بدست آمده در دو سطح توصیفی واستنباطی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج و خلاصه ی یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که تلفیقبازی هایی مانند هفت سنگ، طناب کشی، اسکواش، صندلی بازی و عروسک گردانی در بهبود یادگیری دانش آموزان بهترتیب در درسهای املاء آموزشی، ریاضیات بخش تقسیم، جغرافیا بخش نواحی آب و هوایی و جهت های جغرافیایی وعلوم بخش دستگاه تنفس تأثیر مثبت داشته است.واژه های کلیدی:بازی، یادگیری، راهبرد آموزشی، رویکرد تلفیقی