بررسی رابطه اسنادهای علّی مذهبی و غیرمذهبی با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستانهای شهر تبریز.
الموضوعات :اعظم مهین رسولی 1 , دکتر میرمحمو د میرنسب 2 , دکتر رحیم بدری 3
1 - E-mail: salsabil_rasuli@yahoo.com 1 دانش آموخته ی کارشناسی ارشد
روانشناسیتربیتی
دانشگاهتبریز
2 - استادیار و مدیرگروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3 - عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: اضطراب امتحان, واژه های کلیدی اسنادهای مذهبی و غیرمذهبی,
ملخص المقالة :
چکیدههدف: عوامل مختلفی میتوانند با اضطراب امتحان،که شیوع آن بخصوص در دانش آموزان دختر مورد تأیید است، رابطهداشته باشند. از بین این عوامل پژوهش حاضر، به بررسی رابطه اسنادهای علّی مذهبی و غیرمذهبی با اضطراب امتحانپرداخته است.روش: نمونه 341 نفری پژوهش متشکل از دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستانهای عادی شهر تبریز، "پرسشنامهراهیابی در حوادث و رخدادهای زندگی" و "مقیاس اضطراب امتحان اهواز" را پاسخ دادند. تحلیل داده های حاصل از اینابزارها بااستفاده از شاخص های توصیفی متغیّرها و روش همبستگی پیرسون انجام یافت.یافته ها: طبق یافته های توصیفی، بیشتر نمرات اضطراب امتحان فراگیران حول میانگین پراکنده بودند، اِسنادهای مذهبینسبت به اِسنادهای غیرمذهبی در تبیین رخدادها بیشتر بکار برده شدند. براساس تحلیل استنباطی داده ها هیچکدام ازمؤلفه های اسنادی با اضطراب امتحان رابطه معنادار نداشتند، طبق یافت ههای جانبی پژوهش هم بین میانگینهای نمراتفراگیران چهار رشته تحصیلی در مؤلفه های اسنادی، فقط در مؤلفه اسنادی عوامل طبیعی تفاوت معنادار دیده می شود.بحث: علیرغم اشاره ی یافته های پژوهش به فقدان وجود رابطه معنادار بین اضطراب امتحان و اسنادهای علّی، امکان داردعوامل میانجی در این زمینه دخیل باشند.واژه های کلیدیاسنادهای مذهبی و غیرمذهبی، اضطراب امتحان