رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با هوش هیجانی و اعتیادپذیری در دانشآموزان دختر دبیرستانی
الموضوعات :ماندانا علیزاده 1 , عباسعلی حسین خانزاده 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران (نویسنده مسؤل) abbaskhanzade@gmail.com
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, سبکهای مقابلهای, واژه های کلیدی: طرحوارههای ناسازگار اولیه,
ملخص المقالة :
چکیده هدف از انجام این پژوهش رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با هوش هیجانی و اعتیادپذیری در دانشآموزان دختر دبیرستانی بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر دبیرستانهای دولتی و غیردولتی ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند که حجم نمونه 384 نفر انتخاب گردید. براساس روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (1998)، پرسشنامه هوش هیجانی مایر و سالووی (1997) و پرسشنامه آمادگی به اعتیاد (1388) بود. نتایج نشان داد که طرحواره ناسازگار اولیه، هوش هیجانی دانشآموزان دختر دبیرستان را نیز پیشبینی میکند و همچنین طرحواره ناسازگار اولیه، اعتیادپذیری دانشآموزان دختر دبیرستان را پیشبینی میکند (p<0/05). بر اساس نتایج می توان گفت که طرح واره ناسازگار اولیه به طور معناداری با هوش هیجانی و اعتیادپذیری دانش آموزان دختر دبیرستان رابطه دارد و پیش بین مناسبی برای آن است. لذا ﺑﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﻃﺮﺣﻮارهﻫﺎ، داﻧﺶآﻣﻮزاﻧﯽ ﭘﻮﯾﺎﺗﺮ ﺑﺎهوش هیجانی بالاتر و اعتیادپذیری پایین تر خواهیم داشت. واژه های کلیدی: طرحوارههای ناسازگار اولیه، سبکهای مقابلهای، هوش هیجانی