اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر خودپنداره و تاب آوری و ادراک شایستگی دانش آموزان دختر
الموضوعات :سحرسادات بیات غیاثی 1 , محمد مهدی شریعت باقری 2
1 - نوشسنده مسئول: دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی واحد ت ران مرکا دانشگاه آزاد اسلامی ت ران اشران
( saharsa74ghiyasi@gmail.com
2 - استادشار گروه روان شناسی تربیتی واحد ت ران مرکای دانشگاه آزاد اسلامی ت ران اشران
الکلمات المفتاحية: کلید واژه ها : م ررارر هررای زنرردگی خودپنررداره ادراک شاشسررتگی تررا آوری, دانش آموزان ابتداشی دختر,
ملخص المقالة :
چکیده:هرردف پررژوهش حاضررر بررسرری تررلثیر آمرروزش م ررارر هررای زنرردگی برتررا آوریخودپنررداره و ادراک شاشسررتگی دانررش آمرروزان دختررر بررود. روش پررژوهش حاضررر نیمهآزماششی از نوع پیش آزمون پس آزمرون برا گرروه کنتررل برود. جامعره آمراری اشرن پرژوهش -شرام کلیره ی دانرش آمروزان دخترر سرو ابترداشی منطقره 93 برود کره برا اسرتفاده از روشنمونه گیری تصرادفی چ نرد مرحلره ای ۰6 نفرر انتخرا شردند و بره صرورر تصراد فی بره دوگروه آزماشش و کنتررل تقسر ی شردند ) 92 نفرر گرروه آزمرا شش 92 نفرر گرروه کنتررل( . گرروهآزمراشش برنامره آمروزش م رارر هرای زنردگی را بره مردر 6۳ جلسره 1۱ دقیقره ای درشافرتکردنرد و گرروه کنتررل در شرراشط بردون مداخلره قررار گرفتنرد. پرس از آن گرروه آزمراشش وکنترل در شر ک دوره 6 ماهره مرورد پیگیر ری قررار گرفتنرد. ابراار گرردآوری داده هرا پرسشرنامهادراک شاشسررتگی هررارتر ) 9136 ( و تررا آوری کررودک و نوجرروان 63 و خودپنررداره پیرررز- -هررشس ) 912۱ ( برود. داده هرا برا اسرتفاده از روش تحلیر وارشرانس مکررر و مقاشسره زوجریبنفرونی مرورد بررسری قررار گرفتنرد . نتراش نشران داد کره آمروزش م رارر هرای زنردگی بررب بود ادراک شاشستگی و خودپنرداره مرؤثر اسرت امرا برین میرانگین نمرره هرای پرس آزمرون وپیگیررری تررا آوری در گررروه آزمرراشش و گررروه کنترررل تفرراور وجررود نرردارد. بنررابراشن بررراسرراس نترراش شافترره هررا مرری ترروان ازآمرروزش م ررارر هررای زنرردگی برخودپنررداره و ادراکشاشستگی سود جست.کلید واژه ها : م ررارر هررای زنرردگی خودپنررداره ادراک شاشسررتگی تررا آوریدانش آموزان ابتداشی دختر