هوش هیجانی، مهار تهای اجتماعی، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیز هوش و عادی
الموضوعات :دکتر مسعود حجازی 1 , دکتر افسانه صبحی 2
1 - گروه روا نشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان ،ایران.
2 - گروه روا نشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان ،ایران.
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, عزت نفس, مهارت های اجتماعی, واژه های کلیدی هوش هیجانی, دانش آموزان تیز هوش,
ملخص المقالة :
چکیدههدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه میزان هوش هیجانی، مهارت های اجتماعی، عزت نفس و پیشرفت تحصیلیدانش آموزان تیزهوش و عادی و همچنین بررسی روابط موجود بین ای ن متغیرها صورت گرفت. روش:شصت دانش آموز تیزهوش (سی پسر و سی دختر) و شصت دانش آموز عادی (سی پسر و سی دختر) به صورتتصادفی انتخاب شده و با استفاده از مقیاس خود سنجی هوش هیجانی، پرسشنامه مهارت های اجتماعی همسالا ن،پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و همین طور معدل تحصیلی سال گذشته مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تحلیلداده ها از روش های آماری تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی دو متغیره و تحلیل رگرسیون استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد دانش آموزان تیزهوش در متغیرهای مهارت های اجتماعی، عزت نفس و پیشرفتتحصیلی نسبت به دانش آموزان عادی برتری دارند اما تفاوتی در میزان هوش هیجانی دو گروه ملاحظه نمی شود.بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوتی در هیچ یک از متغیرهای تحقیق مشاهده نشد. یافته دیگر ای ن تحقیق نشانمی دهد تنها متغیر مهارت های اجتماعی قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان م یباشد.واژه های کلیدیهوش هیجانی، مهارت های اجتماعی، عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان تیز هوش