رابطه جو عاطفی خانواده با رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
الموضوعات :
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, مهارت های اجتماعی, جو عاطفی,
ملخص المقالة :
چکیدهاین پژوهش با هدف تعیین رابطه جو عاطفی خانواده با رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلیدانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهدانش آموزان دختر و پسر پایه های پنجم و ششم ابتدایی منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران درسال تحصیلی 1701 1702 به تعداد 7224 نفر بود. تعداد شرکت کنندگان 622 نفر به عنوان نمونه با -استفاده از جدول مورگان تعیین شدند و از این تعداد ) 144 دختر و 142 پسر( با روش نمونهگیریتصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری این پژوهش عبارت از مقیاسروابط عاطفی اعضای خانواده "هیل برن" ) 1437 (؛ آزمون رشد مهارتهای اجتماعی "کرامتی"1683 (؛ و میانگین نمرات دانشآموزان بود. یافته های پژوهش نشان داد که بین جو عاطفی خانواده با (رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همبستگی مثبت و معناداری )در سطح0( وجود دارد. بنابراین براساس یافته ها تحلیل رگرسیون چندگانه از بین حیطههای / اطمینان 01هشت گانه جو عاطفیخانواده، بهترین پیشبینیکنندههای رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر،وجود احساس امنیت درخانواده و در مورد دانشآموزان دختر، محبت کردن و تجارب مشترک با والدینبود.کلیدواژه ها: جو عاطفی، مهارت های اجتماعی، پیشرفت تحصیلی
_||_
منابع
تربتی، سروناز؛ تاجیک اسماعیلی، خسروی، نیکا ) 2020 م(. مطالعه کیفی تربیت جنسی نوجوانان و
عوامل زمینه ساز آن با تاکید بر روابط میان فردی با والدین مطالعه موردی: دختران و پسران
- .107 44 .)72( نوجوان دوره متوسطه ساکن شهر تهران. تهران: مطالعات جامعه شناسی. 12
ترکیان تبار، منصور؛ سلیمی، مریم ) 1701 (. بررسی رابطه بین اعتماد به نفس با سواد رسانه ای در
استفاده از شبکه اجتماعی دانش آموزان از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی شهر دورود. فصلنامه -
،) بازیابی دانش و نظام های معنایی، ) 10 doi: 22054/jks. 2021. 62915. 1464
خادمی احمدآباد، شریفی؛ نسترن ) 2020 م(. بررسی رابطه تحصیلات والدین و جو عاطفی خانواده با
گرایش به اعتیاد دانش آموزان پسر دوره دبیرستان. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم
- .177 163 ،)2( تربیتی و آموزش و پرورش. 20
بررسی عوامل تربیتی موثر بر جامعه پذیری فرزندان « .) ربانی خوراسگانی، ع؛ مؤمنی راد، ف ) 1642
.») براساس روش تحلیل مضمون )مطالعه ی موردی دو گروه از مادران آسیب دیده ی شهر اصفهان
- .74 34 . دوفصلنامه پژوهش های جامعه شناسی معاصر. دوره 2. شماره 8
زمانی شالکوهی، بهادر؛ شیرازی، محمود ) 2020 م(. پیش بینی خودکارآمدی اجتماعی و رضایت از
زندگی در دانش آموزان از طریق دل بستگی به والدین و همسالان. مجله مطالعات روانشناسی
- .87 34 ،)68( تربیتی. 14
شایق، محمد؛ برزگر بفرویی، کاظم؛ رحیمی ) 2021 م(. نقش عوامل خانوادگی در پرخاشگری کودکان
- .27 68 .)1( پیش دبستانی با واسطه گری مهارتهای اجتماعی. طلوع بهداشت یزد. 20
شکارچی، رسول؛ اکبری، مریم؛ احمدیان، حمزه ؛ یاراحمدی، یحیی ) 1644 (. نقش واسطه ای
خودشناسی انسجامی در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دانش آموزان متوسطه
- - .24 72: )7( 14 ; شهرستان نقده. فصلنامه علمی پژوهشی خانواده و پژوهش. 1644
شهبازیان خونیق، آرش؛ علی پور، فاطمه؛ آناهید، ابراهیم؛ محمدیان قریبه، علی اصغر؛ شیخعلی زاده،
سیاوش ) 2021 م(. نقش تشخیصی هوش اجتماعی، قلدری و بهزیستی تحصیلی در انزوای
اجتماعی دانش آموزان. اندیشه های نوین تربیتی. 13 (4).
فخاریان، جمیله؛ یعقوبی، ابوالقاسم؛ ضرغام حاجبی، مجید؛ محققی، حسین ) 1644 (. پیش بینی
سرزندگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی.
- .2701 2641 ،) مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 36 )شماره 2 doi: 10. 22038/mjms. 2020. 16166
متولیان، دوکوشکانی؛ فریماه؛ یحیی زاده جلودار، سلیمان ) 2020 م(. مقایسۀ میزان نارضایتی جوانان از
ارتباط با پدر و مادر و نقش این نارضایتی در پیش بینی گرایش آنان به انحرافات اجتماعی )فرار از
- .130 124 ،)6( خانه، انحراف جنسی و اعتیاد(. پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران. 4
فصلنامه پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری/ 11
موسیوند، بگیان ) 2020 م(. نقش ادراک نابرابری جنسیتی، خودانضباطی و مسئولیت پذیری اجتماعی
در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه های تهران. پژوهش های روانشناسی
- .171 132 ،)64( اجتماعی. 10
De Vries, J. H. , Spengler, M. , Frintrup, A. , & Mussel, P. (2021). Personality Development in Emerging Adulthood—How the Perception of Life Events and Mindset Affect Personality Trait Change. Frontiers in Psychology, 12.
Ghorbani, A. and Jomenia, S. J. , 2018. The role of social factors (family, school, peer group) in socialization of students in Golestan province. Journal of Applied Sociology, 29(2), pp. 113-128.
Hajal, N. J. , & Paley, B. (2020). Parental emotion and emotion regulation: A critical target of study for research and intervention to promote child emotion socialization. Developmental Psychology, 56(3), 403.
Konrad, S. Č. (2016). Family emotional expressiveness and family structure. Psihologija ،
49(4) ,319-333.
Li, S. , Xu, Q. , & Xia, R. (2020). Relationship between SES and academic achievement of junior high school students in China: The mediating effect of self-concept. Frontiers in psychology, 10, 2513.
Van der Stouwe, T. , Gubbels, J. , Castenmiller, Y. L. , Van der Zouwen, M. , Asscher, J. J. , Hoeve, M. ,. . . & Stams, G. J. J. (2021). The effectiveness of social skills training (SST) for juvenile delinquents: A meta-analytical review. Journal of Experimental Criminology, 17(3), 369-396.
Zheng, X. , Wang, C. , Shen, Z. , & Fang, X. (2020). Associations of private tutoring with Chinese students’ academic achievement, emotional well-being, and parent-child relationship. Children and Youth Services Review, 112, 104934.