ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ آﻣﻮزش1
الموضوعات :اﻋﻈﻤﻲ ﻣﺤﻤﻮد1 ﺟﻌﻔﺮی ﻋﻠﻴﺮﺿ اﻋﻈﻤﻲ ﻣﺤﻤﻮد1 ﺟﻌﻔﺮی ﻋﻠﻴﺮﺿ 1
1 - ﻋﻠﻤـــــﻲ ﻋﻀـــــﻮءﻫﻴﺎت
اﻧﺴـــــﺎﻧﻲ ﻋﻠـــــﻮم داﻧﺸـــــﻜﺪه راﻫﻨﻤـــــﺎﻳﻲ، و ﻣﺸـــــﺎور گـــــﺮوه
واﺣـــــﺪاﺑﻬﺮ آزاداﺳـــــﻼﻣﻲ داﻧﺸـــــگﺎه
mahmoodazami@gmail.comEmail:
2
ﻋﻠﻤﻲ ﻋﻀﻮءﻫﻴﺎت
روان گﺮوه
داﻧﺸﻜﺪه ﺷﻨﺎﺳﻲ،
اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻋﻠﻮم ی
واﺣﺪاﺑﻬﺮ آزاداﺳﻼﻣﻲ داﻧﺸگﺎه
الکلمات المفتاحية: •ﻣﻌﺮف ﺗﻌﻤﻴﻢﻛﺎرآﻳﻲاﺳﺖ آﻣﻮزش, ﺜﺎلﻫﺎﻛﺎر ﺑﻪﻣﻲرودﻣﻲﻧﻈﺎم و واﺿﺢ ﺻﻮرت ﺑﻪ را ﺗﻌﻤﻴﻢ ﺗﻮانداد آﻣﻮزش دار,
ملخص المقالة :
ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ آﻣﻮزش1ﺗﺎرور ﺳﺎرا2ﻣﺠﺪ اﻣﻴﺮی ﻣﺠﺘﺒﻲ دﻛﺘﺮ3اﺳﺖ ﻣﺤﻮر ﻣﻌﻠﻢ آﻣﻮزش از وﻳﮋه ﻣﺪل ﻳﻚ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ آﻣﻮزش.اﻳﻟﺤـﺎظ از روش ﻦﺗﺄﻛﻴـﺪاﻫﻤﻴـﺖ ﺑـﺮآﻣﻮزش)اﺳﺖ ﺷﺪه آﻣﻮﺧﺘﻪ ﺷﺎﮔﺮد ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﭼﮕﻮﻧﻪ(ﺑﺮﻧﺎﻣ ﻃﺮاﺣﻲ اﻫﻤﻴﺖ ﻧﻴﺰ وﺔدرﺳﻲ)داﻧـﺶ ﺑـﻪﭼﻴﺰی ﭼﻪ آﻣﻮزآﻣﻮزشﭼﻪ ﺑﻪ و ﺷﺪه دادهﺗﺮﺗﻴﺒﻲ(اﺳـﺖ ﻣﺘﻔـﺎوت آﻣﻮزﺷـﻲ روﻳﻜﺮدﻫـﺎی دﻳﮕـﺮ ﺑـﺎ.ﻓﻠﺴﻔ اﺻﻠﻲ ﻋﻨﺎﺻﺮﺔاز ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ آﻣﻮزش:•ﻫﺴﺘﻨﺪ آﻣﻮزان داﻧﺶ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺴﺌﻮل ﻣﻌﻠﻤﺎن.•ﻣﻬ ﻧﻘﺶ آﻣﻮز داﻧﺶ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻃﺮاﺣﻲﻤﻲدارد.اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﻤﻚ ﺑﻪ آﻣﻮز داﻧﺶ ﻳﺎدﮔﻴﺮی در ﺗﺴﺮﻳﻊ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ آﻣﻮزش ﻫﺪفﻛﺎرآﻳﻲاراﺋـ و ﻃﺮاﺣـﻲ درﺔا آﻣﻮزشﺳﺖ.ﻛﺎرآﻳﻲدﺳﺖ ﺑﻪ زﻣﺎﻧﻲﻣﻲﺑ آﻣﻮزان داﻧﺶ ﻛﻪ آﻳﺪﺘﺑـﻪ را ﺷـﺪه آﻣﻮﺧﺘـﻪ ﻣﻄﺎﻟـﺐ ﻮاﻧﻨـﺪﻣﺤﻴﻛﻼس از ﺧﺎرج ﻂﺗﻌﻤﻴﻢدﻫﻨﺪ.درﻣﺴـﺘﻘﻴﻢ، آﻣﻮزشﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ، ﻃﺮاﺣـﻲاز اﻃﻤﻴﻨـﺎن ﺑـﺮایاﻳﻨﻜـﻪﺗﻌﻤﻴﻢاﺳﺖ، ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺻﻮرتاﺳﺖ اﻫﻤﻴﺖ ﺣﺎﻳﺰ ﺑﺴﻴﺎر.ﺑﺮﻧﺎﻣ ﻃﺮاﺣﻲ اﺻﻮلآﻣﻮزش ﺔﻧﻈﺮﻳـ ﺑﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢﺔﻳﺎدﮔﻴﺮیاﺳﺖ اﺳﺘﻮار آﻧﺠﻠﻤﻦ ﺗﻌﻤﻴﻢ و.ﻣﻔﺮوﺿﻪﻫﺎیاﻳاز ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻦ:•ﺑ را ﭼﻴﺰی اﺑﺘﺪا آﻣﻮز داﻧﺶﻪﻋﻴﻨـ و ﻣﻠﻤﻮس ﺻﻮرتﻲﻧ ﻓـﺮاﻤـﻲﺑﻌـﺪ ﺗـﺎ ﮔﻴـﺮدﻫﺑـﻪ را آن ﺎﻣﺠﻤﻮﻋﺔﺑﺰرگﺗﺮدﻫﺪ، ﺗﻌﻤﻴﻢ یﻳﺎ در ﺣﺘﻲ ﺑﻠﻜﻪﺻﻮرت ﺗﻌﻤﻴﻢ ﻧﻴﺰ اوﻟﻴﻪ دﮔﻴﺮیﻣﻲﭘﺬﻳﺮد.•ﻣﺜﺎل از اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺎﻫﺎﺑﺮای ﻛﻪ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺗﻲ وﺷﺒﺎﻫﺖ اﻧﺘﻘﺎلﻫﺎیاز ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ دو ﻣﻴﺎن اﺳﺎﺳﻲﻣﺜﺎلﻫﺎﻛﺎر ﺑﻪﻣﻲرودﻣﻲﻧﻈﺎم و واﺿﺢ ﺻﻮرت ﺑﻪ را ﺗﻌﻤﻴﻢ ﺗﻮانداد آﻣﻮزش دار.•ﻣﻌﺮف ﺗﻌﻤﻴﻢﻛﺎرآﻳﻲاﺳﺖ آﻣﻮزش.1 Tarver, Sara G. (1999): Direct Instruction, Current ptactice Alert, Issue 2, Summer 1999,www.Teaching LD.org2 Sara G.Tarver (Prof. in Department of Rehabilitation Psychology & Special Education, University ofWisconsin-Modison)3-ﺷﻨﺎﺳﻲ، روان اﺳﺘﺎدﻳﺎرداﻧﺸﻜﺪه ﺷﻨﺎﺳﻲ، روان ﮔﺮوهاﺑﻬﺮ واﺣﺪ اﺳﻼﻣﻲ آزاد داﻧﺸﮕﺎه اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﻋﻠﻮم یE-mail: amitimgid@yahoo.com