تحلیلی بر ابعاد و مولفه های رضایتمندی اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکی
الموضوعات :روح انگیز پروهان 1 , حمیده رشادت جو 2
1 - -دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی دپارتمان مدیریت آموزش عالی - واحد علوم و تحقیقات ، تهران ، ایران
2 - استاد یار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی – واحد علوم و تحقیقات ،تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: اعضای هیات علمی, واژگان کلیدی: رضایتمندی, آموزش الکترونیکی- واحد مجازی دانشگاه آزاد اسلامی,
ملخص المقالة :
چکیدهاستفاده از آموزش الکترونیکی در دو دهه اخیر مورد توجه اصلی قرار گرفته است و در اینراستا بعضی از اعضای هیات علمی به موضوعات پذیرش سیستمهای آموزش الکترونیکی علاقه نشانداده اند. بنابر این پژوهش حاضر با هدف رضایتمندی اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکی انجامشده است. از عوامل موثر بررضایتمندی در 5 بعد زیرساخت تکنولوژیکی (فناوری و فنی)، زیرساختپداگوژیکی (آموزشی)؛ زیرساخت محیطی (فرهنگی،اجتماعی و ارزشی)؛ زیرساخت قانونی (مدیریت و1 -دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی دپارتمان مدیریت آموزش عالی - واحد علوم و تحقیقات ، تهران ، ایران--2 استاد یار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی – واحد علوم و تحقیقات ،تهران ، ایران10 / تحلیلی بر ابعاد و مولفه های رضایتمندی اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکیرهبری)؛ زیرساخت ساختاری (اداری و پشتیبانی) مور بررسی قرار گرفته اند.از نظر هدف این پژوهشکاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی -تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شاملکلیه اساتیدی که با واحد مجازی دانشگاه آزاد اسلامی همکاری داشته( تعداد 600 نفر) وصاحب نظران حوزه آموزش الکترونیکی به تعداد 10 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدولکرجسی و مورگان استفاده و تعداد 234 نفر از استادان به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه درتک t نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی ونمونه ای و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.از نظر اعضای هیات علمی واحد مجازی دانشگاهآزاد اسلامی،وضعیت کنونی مولفه های رضایت هیات علمی از حد متوسط بالاتر و مطلوب است.همچنین از بین مولفه های رضایتمندی اعضای هیات علمی؛ بالاترین ضریب استاندارد (بار عاملی)0) است که 97 درصد واریانس رضایت / متعلق به بعد "زیرساخت قانونی (مدیریت و رهبری)" ( 99هیات علمی را تبیین می کند. بنابراین بیشترین تاثیر را بر ارتقاء رضایت هیات علمی از آموزشالکترونیکی واحد مجازی دانشگاه آزاد اسلامی دارا می باشد. همچنین کمترین ضریب متعلق به بعد0) است که 19 درصد واریانس رضایت / "زیرساخت محیطی (فرهنگی،اجتماعی و ارزشی)" ( 44اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکی را تبیین می کند. بنابراین کمترین تاثیر را بر رضایت هیاتعلمی از آموزش الکترونیکی واحد مجازی دانشگاه آزاد اسلامی دارا می باشد.واژگان کلیدی: رضایتمندی ، اعضای هیات علمی،آموزش الکترونیکی- واحد مجازی دانشگاهآزاد اسلامی