ارائه الگویی تطبیقی بین هوشتجاری و مدیریت استراتژیک در سازمانها
الموضوعات :بهرام علیشیری طالقانی 1 , پیام یاغلی 2
1 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
2 - دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: مدیریت استراتژیک, کلمات کلیدی:هوش تجاری, مدیریت عملکرد کسب و کار, مدل بلوغ,
ملخص المقالة :
هوش تجاری تنها یک نرمافزار و فناوری نیست و به گفتهی هوارد درِسنر محقق شرکت گارتنر درسال1989، واژهایدربرگیرنده و چتری شامل کلیه مفاهیم و روشها برای بهبود تصمیمگیری می-باشد.یکی از موارد مهم در کاربردی شدن و استقرار هوش تجاری در سازمانها، همسویی آن با اهدافو استراتژیهای سازمان میباشد.غالبا پروژههای برنامهریزی استراتژیکو مدیریت عملکرد و در بیشترموارد استقرار چارچوب کارت امتیازی متوازن توسط تیمی شامل مدیران اجرایی و کارشناسان کسبوکار انجام میشودو پروژههای هوش تجاری توسط تیم دیگری)غالبا بخش فناوری اطلاعات(انجاممیشود و این دو پروژه به صورت دو پروژه جداگانه و مجزا با افراد متفاوت اجرا میشوند.این در حالیاست که هدف از اجرای هر دو پروژه، استفاده و به کارگیری اطلاعات کسبوکار برای بهبود عملکردزنجیرهی ارزش و سازمان میباشد و هر دو اقدام بر روی فرایندها و اطلاعات مشترک متمرکز میباشند.در همین راستا در این مقاله سعی شده تا مدلی در راستای همسوییاین دو اقدام در سازمانها ارائهگردد.