نقش آموزشهای فنی وحرفه ای در کاهش آسیبهای اجتماعی طی سالهای1390تاپایان1394با نقش میانجی اشتغال
الموضوعات :
1 - استادیار گروه مدیریت و حسابداری دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان
الکلمات المفتاحية: اشتغال, آسیب اجتماعی, واژههای کلیدی:آموزش فنی و حرفهای,
ملخص المقالة :
یکی از وظایف ذاتی آموزشهای فنی و حرفهای، تربیت نیروهای ماهر و نیمه ماهر است که بعضامنجر به اشتغال نیز میشود.با توجه به اینکه در مطالعات پیشین تاثیر اشتغال در کاهش آسیبهایاجتماعی مورد بحث قرار گرفته است، پژوهش حاضر با هدفبررسی نقش آموزشهای فنی و حرفهایدر کاهش آسیبهای اجتماعی طی سالهای1390تا پایان1394با نقش میانجی اشتغالبه انجامرسید.روش تحقیق در این پژوهش کاربردی، توصیفی از نوع پیمایشی وپسرویدادیبود.جامعهآماری مشتمل بر کلیه آموزشدیدگان معرفی شده از سویسازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی)ره(و اداره کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجانبه اداره کل آموزش فنی و حرفهایبود.طبق فرمول کوکران، تعداد509نفر بر اساس نمونهگیری طبقهای تصادفی، مورد مصاحبه قرارگرفتند.ابزار گردآوری اطلاعات شامل یک فرم مصاحبه نظاممند بود که پایایی و روایی آن به ترتیب باآلفای کرونباخ بالای0,7و تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت.طبق نتایج حاصله، درصد اشتغال بهواسطه آموزشهای فنی و حرفهای،37,9درصد بود.همچنین آزمون فرضیات نشان دادآموزشهایفنی و حرفهایدر ماهر یا نیمه ماهر شدن کارآموزان موثر بود و اشتغال بعد از آموزشهای فنی وحرفهای)به عنوان یک متغیر میانجی(بر کاهش5مورد از مصادیق7گانه آسیبهای اجتماعیمشتمل بر:1-طلاق،2-سرقت و دزدی،3-پرخاشگری و خشونت،4-اعتیاد،5-بیکاریموثر است.