تاثیر مشخصات شرکت ها بر مدیریت مسئولیت اجتماعی در زنجیره تامین آنها؛ مورد مطالعه شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات :فاطمه قاسم زاده گوری 1 , جمشید صالحی صدقیانی 2 , شهروز رضائی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی،
2 - استاد و عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی،
3 - دانشجوی دکترای مدیریت مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
الکلمات المفتاحية: بورس اوراق بهادار, مسئولیت اجتماعی, زنجیره تامین, مشخصات شرکتها,
ملخص المقالة :
از مفاهیمی است که طی چند دهه اخیرکاربرد زیادی در (CSR) مسئولیت اجتماعی شرکتیادبیات شرکتی و سازمانی داشته و در بین سایر مفاهیم مدیریتی _ اقتصادی، به جایگاه مهمی دست یافته است اما علی رغم توجه گسترده به این موضوع در سطح شرکتی، در سطح زنجیره های تامینچندان مورد بررسی قرار نگرفته است. در تحقیق حاضر با هدف شناسایی مشخصات شرکتهایی که درزمینه مسئولیت اجتماعی در زنجیره تامین خود فعالیت بیشتری انجام داده اند، به مطالعه عملکرددر زنجیره تامین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازیم. در این راستا CSRشناسایی و با استفاده از CSR با بررسی مطالعات قبلی، مشخصات شرکتی تاثیرگذار بر مدیریتابزارهای پرسشنامه و مصاحبه نظرات مدیران شرکتهای موردمطالعه جمع آوری گردید سپس با استفادهاز تحلیل آماری و آزمون فریدمن به بررسی میزان تاثیر و اولویت بندی این مشخصات پرداخته شد. باتوجه به نتایج بدست آمده، شرکتهای بزرگ به مسئولیت اجتماعی در زنجیره تامین توجه بیشتریدارند، همچنین بنا به نتایج حاصل از آزمون فریدمن سطح تبحر، محرکهای مسئولیت و ساماندهیدر زنجیره تامین دارند. CSR مسئولیتهای اجتماعی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر مدیریت