ارزیابی عملکردشرکت بابرّرسی تأثیرتیزبینی بازارومشارکت شبکه تأمین،برقابلیت مقاومت دربرابررخدادهای فاجعه بار
الموضوعات :علیرضا فضل زاده 1 , محمد صبوری فرد 2 , محمدرضا قربانیان 3 , جعفر امینی 4
1 - دانشیار مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تبریز، تبریز،
2 - کارشناسی ارشدMBA)گرایش مدیریت استراتژیک(،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تبریز،تبریز، ایران
3 - گروه مدیریت،واحد شهر قدس،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ،ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد ابهر،دانشگاه آزاد اسلامی،ابهر،ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد شرکت, نوآوری, مدل معادلات ساختاری, کلمات کلیدی:تیزبینی بازاری, مشارکت شبکه تامین, مقاومت در برابر رخدادهای فاجعه بار, شهرک صنعتی استان زنجان,
ملخص المقالة :
در جهان پیچیده و متلاطم کنونی و باروند رو به افزایش فضای عدم اطمینان محیط رقابتی تنهاشرکت هایی توان رقابت و بقا در این عرصه را دارند که با آگاهی کامل از وضعیت محیط کسب وکار ودر نظر گرفتن ویژگی های شبکه ی تأمین خود دست به ایجاد قابلیت های جدید در راستای نیل بهزنند؛ لذا در این پژوهش به معرفی قابلیتی نو بنام میزان مقاومت شرکت در مواجهه با عملکرد برترهرگونه رخداد فاجعه بار و غیر قابل پیش بینی پرداخته شده و ارزیابی نحوه تأثیر آن بر عملکرد شرکتبا بهره گیری از ابزارهای نوآوری در فرآیندها و تیزبینی بازاری شرکت چالش پیش روی پژوهش حاضرمی باشد.پس در این مطالعه که از نظر روش توصیفی–همبستگی بوده و در یکی از فعالترینشهرکهای صنعتی کشور با413واحد تولیدی و صنعتی انجام پذیرفته است ،داده های مربوط بهتحقیق در قالب پرسشنامه و مصاحبه ی حضوری شامل21سؤال استاندارد جمع آوری و نهایتا ً بمنظورآزمون فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزارSPSS-Amosاستفاده گردید.نتایج تحلیل هانشان می دهد که بکارگیری سطح بالائی از تیز بینی بازاری و نوآوری توسط تصمیم گیرندگانشرکت،در پیشبرد اهدافشان در ایجاد و توسعه ی قابلیت مقاومت دربرابر فجایع و بحران ها تأثیرمثبتی داشته و افزایش قابلیت شرکت در مصون ماندن از آسیب های مربوط به رخدادهای فاجعه بارمیتواند تأثیری مثبت بر عملکرد شرکت داشته باشد.