نقش مدییررییتتمشارکتمشارکتییدر ارتقاء اخلاق حرفهدر ارتقاء اخلاق حرفهایایکارکنانکارکنان ادارات مرکزادارات مرکزییبانک مسکنبانک مسک
الموضوعات :مهدی ایران نژاد پاریزی 1 , زین العابدین امینی سابق 2 , وحید اسدپور 3
1 - استادیارگروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم تحقیقات تهران،تهران، ایران
2 - استادیارگروه مدیریت دولتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحدعلوم و تحقیقات ساوه، ساوه،ایران
الکلمات المفتاحية: بهره وری, اخلاق, مدیریت مشارکتی, اخلاق حرفه ای, واژههای کلیدی : مشارکت,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسینقش مدیریت مشیارکتی در ارتقیاء اخیلاق حرفیهایکارکنیان ادارات بانیکمسکن انجام گرفته است. بدینمنظور فرضیههایی در چیارچوب ییک الگیوی نظیری میدیریت مشیارکتی واخلاق حرفهایبنا گردید.این پژوهشدر شیمار تحقیقیات توصییفی ی همبستگیمحسیوبشیده و بیه روشتحقیقاتمیدانی و به کمکپرسشنامه، نگرش جامعه آماری در مورد نقش مدیریتمشارکتی بیرارتقیاءاخلاقحرفهایکارکنانرا موردسنجش قرارمیدهد.مدیریتمشیارکتیو اخیلاق حرفیهایاز مقیولات بسییارمهمییهستند که دریکسازمان بهره ور با نظام مدیریتیپویابه راحتیقابل ملاحظه هستند.در واقیع زیربنیایییکتصمیممطلوب و کارآمد بهرهگیریاز همفکریمنابع انسانیو مشارکت کارکنیان در امیور اسیت. از طیرفدیگرتوسعه و رشد در سازمان مستلزم ارائه تعاریفدرست از اصول حیاکم بیر اجیرایمیدیریتیاسیت.ایناصول در چارچوب اخلاق حرفهای،تمامیسطوح سازمانراملزم به توجه و رعاییتآن نمیوده اسیت. لیذادراینتحقیقبه تبییننقش مدیریتمشارکتیبر ارتقاء اخلاق حرفهایکارکنان پرداختهایم.یافتههایپژوهش حکایتازوجود رابطه مثبت و معنیادار بیینمیدیریتمشیارکتیو مولفیههیایمسیئولیتپذیری، صداقت، وفاداریوتعهد کارکنانورابطه منفیمدیریت مشارکتیومولفهبرتیری جیویی کارکنانیدارد.نتایج به دست آمده است براساس فرضیههای مورد تأیید ثابت میکند کیه فرضییهاصیلی تحقییق کیه نقیشمدیریت مشارکتیبر ارتقاء اخلاق حرفهایکارکنان است، تأیید میگیردد.در نهاییت براسیاس نتیایج، توصییهمینماید که بانکهایبهویژه دولتیکشور برای بهبودعملکرد کارکنان و ارتقاء سطح اخلاق حرفهای،آنیان رادر امور مختلف و مرتبط با تصمیمگیریسازمانیمشارکت دهند و برای تحقق ایین آرمیان،همیواره شیرایطاقتضائیرا که پژوهشگر جهت بهبود اخلاق حرفهایکارکنان و افزایش میزان مشارکت آنیان درامیور میورد تأیید قرار داده به عنوان عوامل کلیدی در موفقیت مدیریت مشارکتی بکار گیرند