تأثیر فراییندندهایهایمدیریت زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی و عملکردمدیریت زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی شرکتسازمانی (مطالعه موردی شرکتساپکو)ساپکو
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلا می مرکز شیراز
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی
الکلمات المفتاحية: مزیت رقابتی, عملکرد سازمانی, واژههایکلیدی: مدیریت زنجیره تأمین,
ملخص المقالة :
در طی چند سال اخیر در نظریهها و تحقیقات مختلفی، مدیریتزنجیره تأمین به عنوان یک سازه اصلیمرتبط با عملکرد سازمانی مطرح شده است. با توجه به گسترش روز افزون رویکرد مهدیریت زنجیهرهتأمین، مقاله حاضر به بررسی تأثیر آن بر عملکرد سازمانی از طریق مداخله مزیت رقابتی پرداخته است.به این منظور پژوهشگران ضمن مرور کامل مبهانینظهریپهژوهش و بها اسهتفاده از روش توصهیفی-پیمایشیو با انتخاب اعضایآمار نمونیبه روش تصادفی از بهین اعضهای مجموعهه زنجیهره تهأمینشرکت طراحی و تأمین قطعات ایران خودور (ساپکو)، فرضیههایپژوهش را با استفاده روش معادالت ساختاری و رگرسیون مورد سنجش قرار دادهاند.نتایجپژوهش نشان داد که مدیریت زنجیره تهأمین بههطور مستقیم مزیت رقابتی و نیز عملکرد سازمانی را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین مزیت رقابتی بهاعملکرد سازمانی رابطه معنیدار دارد. اما با مداخله مزیت رقابتی،شدت رابطه میهان مهدیریت زنجیهرهتأمین و عملکرد سازمانی تقویت میشود.. در نهایت آزمون برازندگی مهدل بیهانگر برآزنهدگی مهدل ومناسب بودن آن برای مجموعه زنجیره تأمین شرکت ساپکو است.