بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری بانکداری الکترونیکی )مورد مطالعه کلیه شعب بانکهای کشاورزی استان ایلام(
الموضوعات :محمدرضا زنگنه 1 , حامد چهارسوقی امین 2 , علیرضا پورسعید 3 , مرجان واحدی 4
1 - 5 نویسنده مسئول، دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام،
ایران . آدرس پست الکترونیکی: mrzangeneh547@gmail.com
2 - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.
3 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران..
4 - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.
الکلمات المفتاحية: بانک کشاورزی, روش تحقیق آمیخته, کلمات کلیدی: بانکداری الکترونیک, تکنیک دلفی و پذیرش,
ملخص المقالة :
چکیدههدف کلی پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی است. این پژوهش به لحاظ ماهیتترکیبی و از نوع طرح اکتشافی متوالی میباشد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل کارشناسان و متخصصینموضوعی در حوزه بانکداری الکترونیکی بودند، در نهایت پس از انجام مصاحبه عمیق با 20 نفر از کارشناسان ومتخصصین حوزه بانکداری الکترونیک، اطلاعات در مورد موضوع مورد بررسی با استفاده از تکنیک دلفی به دست آمد.جامعه آماری در بخش کمی شامل مشتریان کلیه 90 شعبه بانک کشاورزی استان ایلام بودند که از خدمات بانکداریالکترونیک در زمان انجام این مطالعه )سال 5911 ( استفاده می کردند. که تعداد آنها 200000 نفر میباشند. با استفاده ازجدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه مورد بررسی جامعه آماری 911 نفر تعیین گردید . بر اساس نمونه گیری تصادفیطبقه ای با انتساب متناسب از شهرستانهای هشت گانه استان ایلام انجام پذیرفت. ابزار جمعآوری داده ) در بخشکمی(، پرسشنامهای بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید و متخصصان ذیربط مورد تایید قرار گرفت و0( تایید شد. بر اساس نتایج بخش کیفی، پنج عامل درک آسانی کاربرد / پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ) 11فناوری توسط مشتری، درک مفید بودن کاربرد فناوری بانکداری الکترونیک توسط مشتری، عوامل اجتماعی و فرهنگی،ویژگیهای خاص فناوری بانکداری الکترونیک و نیز نوع خدمات بانکداری الکترونیک بر روی پذیرش فناوری بانکداریالکترونیکی تاثیر گذار است. نتایج بخش کمی حاکی از آن بود که بر اساس شاخصهای برازش، ساختار کلی مدلپژوهش مورد تایید بوده و همچنین درک آسانی کاربرد فناوری توسط مشتری، درک مفید بودن کاربرد فناوری بانکداریالکترونیک توسط مشتری، ویژگیهای خاص فناوری بانکداری الکترونیک و نیز نوع خدمات بانکداری الکترونیک برروی پذیرش فناوری بانکداری الکترونیکی مؤثر هستند. اما عوامل اجتماعی-فرهنگی بر روی پذیرش فناوری بانکداریالکترونیکی تأثیرمثبتی ندارد.کلمات کلیدی: بانکداری الکترونیک، بانک کشاورزی، روش تحقیق آمیخته، تکنیک دلفی و پذیرش.