بررسی عوامل مرتبط بر ترجیحات مشتریان برای خرید و یا اجاره مسکن )مورد مطالعه:جویندگان مسکن در شهر تهران(
الموضوعات :جمشید صالحی صدقیانی 1 , ابوالفضل تاج زاده نمین 2 , مهدیه فناخسرو 3
1 - هیات علمی دانشکده مدیریت،دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
2 - هیات علمی دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی
3 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
الکلمات المفتاحية: عوامل داخلی, عوامل شخصی, واژگان کلیدی:عوامل اقتصادی, عوامل خارجی و عوامل محیطی,
ملخص المقالة :
شناساییچگونگیانتخابمسکنوعواملموثربرآنوترجیحات مشتریان برای خرید و یا اجارهمسکن یکیازنیازهایاساسیسیاستگذارانبخش مسکنمیباشد.صنعت ساختمانسازی و بازارخرید و فروش، مسکن و ملک نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور و سبد هر خانواده دارد.امروزه تمامسازمان ها برای تداوم سودآوری و بازدهی خود،به دنبال جذب مشتری و افزایش رضایتمندی وشناخت ترجیحاتآنها هستند.این مسأله به خصوص برای مسکن سازان اهمیت ویژه ای دارد،زیرامسکن برای مصرف کننده اش کالایی دائمی است.تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط بر ترجیحات مشتریان برای خرید و یا اجاره مسکنانجام شده است.این عوامل عبارتنداز:عوامل شخصی، اقتصادی، داخلی، خارجی و محیطی.در پژوهشکاربردی حاضر، دادههای موردنیاز از طریق ابزار پرسشنامه و به روش نمونه گیری دردسترس از میان385نفر از جویندگان اجاره و یا خرید مسکن در شهر تهران گردآوری شد.به منظور سنجش رواییابزار گردآوری، از تحلیل عاملی تأییدی و به منظور آزمون فرضیات از روش آزمون تی تک نمونهایبهره گرفته شد.یافتهها نشان داد تمامی عوامل بر ترجیحات مشتریان خریدار و یا مستاجرین مسکن تاثیر دارد.