بررسی تأثیر ارزشهای مذهبی، ویژگیهای شخصیتی و عوامل اجتماعی بر قصد خرید سبز مصرف کنندگان مسلمان
الموضوعات :علی درستی 1 , افشین رهنما خان بیگلو 2 , فریده بابایی 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 - دکتری مدیریت بازرگان ی- مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
آدرس پست الکترونیکی:
.
Afshin.rahnama@yahoo.com
3 - کارشناسی مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج، زنجان، ایران.
الکلمات المفتاحية: خرید سبز, کلمات کلیدی: ارزشهای مذهبی, ویژگیهای شخصیتی و عوامل اجتماعی,
ملخص المقالة :
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی )نوعدوستی و جمعگرایی(، عواملاجتماعی)هنجارهای ذهنی و میزان قابل رؤیت بودن فعالیتهای حامی محیطزیست( و ارزشهای مذهبی برقصد خرید سبز مصرفکنندگان است. دادهها برای پژوهش حاضر از طریق پرسشنامه و از میان 215 نفردانشجویان دانشگاه اصفهان جمع آوری گردید. به منظور تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از روش مدل سازیمعادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی ) PLS ( و به وسیله نرمافزار Smart PLS version 210استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر تأثیر معنی دار نوع دوستی، هنجارهای ذهنی و ارزشهای مذهبی بر قصدخرید سبز بود. اما تأثیر جمعگرایی و میزان قابل رؤیت بودن فعالیتهای حامی محیطزیست بر رفتار خریدسبز معنیدار شناخته نشد. جامعه آماری پژوهش حاضر محدود به دانشجویان دانشگاه اصفهان بود، بنابرایندر تعمیم نتایج این پژوهش به سایر جوامع آماری با ویژگیهای فرهنگی و جمعیت شناختی متفاوت بایستیاحتیاط کرد. نتایج پژوهش حاضر تأثیر عوامل مختلف در رفتار خرید سبز مصرف کنندگان را بررسی میکند.شناخت عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید سبز مصرف کنندگان، به خصوص تأثیر ارزشهای مذهبی، میتواندبینشهایی به مدیران سازمانها در جهت طراحی و اجرای استراتژیهای بازاریابی موفق ایجاد کند. این پژوهشبه بررسی نقش متغیرهای شخصیتی، اجتماعی و ارزشهای مذهبی در قصد خرید مصرفکنندگان مسلمانمیپردازد و جزو اولین پژوهشها در ایران است که نقش ارزشهای مذهبی در رفتار خرید سبز مصرفکنندگانرا بررسی میکند.کلمات کلیدی: ارزشهای مذهبی، خرید سبز، ویژگیهای شخصیتی و عوامل اجتماعی