توان تبیین “روش تحلیل ممیز“ مبتنی بر مدل آلتمن جهت تعیین وضعیت اعتباری مشتریان بانک ملت (تسهیلات فروش اقساطی بلندمدت)
الموضوعات :دکتر فریدون رهنمای رودپشتی 1 , معصومه لطیفی 2
1 - Rahnama@iau.ir
دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
2 - m.latifi56@gmail.com
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی ریسک عدم بازپرداخت٣, شاخصهای ریسک اعتباری٤, بازپرداخت بموقع تعهدات مشتریان١,
ملخص المقالة :
چکیده در سیستم بانکی ایران، تجهیز منابع و تخصیص آن در قالب تسهیلات مالی، کماکان اصلیترین وظیفه بانکهای تجاری را تشکیل میدهـد. بنـابراین هنگـام تصـمیمگیـری نسـبت بـه اعطـای تسهیلات بررسی همه جانبـه درخواسـت تسـهیلات بـه منظـور بـه حـداقل رسـاندن ریسـک عدمبازپرداخت از اهمیت خاصی برخوردار است و شایسته است کارگزاران اعتباری در استفاده هر چه اصولیتر از منابع و کاستن خطرات احتمالی از جمله ریسک اعتباری به عنوان مهمترین نوع خطر، کوشا باشند. سوال مهمی که در پژوهش حاضر مطرح میباشد عبارت است ازاینکـه آیا بین شاخصهای ریسک اعتباری و انجام تعهدات مشتریان ارتباط معنیداری وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال، شاخصهای ریسک اعتباری که بیشترین همبستگی بـا بازپرداخـت تعهـدات مشتریان دارند را تعیین نموده و مدلی طراحی میکنیم که بر اساس آن عددی به عنوان شاخص اعتباری وامگیرنـده در تصـمیمات اعتبـاردهی تعیـین گـردد. درایـن خصـوص از گزارشـهای اطلاعات اعتباری و مالی شرکتهای تولیدی که از تسهیلات فـروش اقسـاطی بلندمـدت بانـک ملت طی سالهای ١٣٧٨- ١٣٨٢ بهـرهمنـد گردیـدهانـد، اسـتفاده شـده اسـت بطوریکـه بـا بکارگیری تحلیلهای چندمتغیره فرضیه وجود ارتباط معنیدار بین شاخصهای ریسک اعتبـاری و انجام تعهدات مشـتریان، مـورد تاییـد واقـع و در کنـار آن مـدلی تحـت تـابع ممیـز جهـت اندازهگیری وضعیت اعتباری شرکتهای تولیدی مشتری بانک ملت ارائه گردیده است.