تبیین تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری در دانشگاه امام علی (ع)
الموضوعات :
محمد رسول حشمتی
1
(دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران)
علی دریکنده
2
(کارشناس ارشد مدیریت مالی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران)
محمد مهدی
3
(کارشناس ارشد مدیریت مالی و مدرس دانشگاه افسری امام علی (ع))
حمید شمس الهی
4
(دانشجوی کارشناسی ارشد MBA دانشگاه پیام نور تهران واحد غرب)
الکلمات المفتاحية: سرمایه, اجتماعی سرمایه فکری, کارکنان و سازمان,
ملخص المقالة :
در سال های اخیر به طور روز افزونی سرمایه اجتماعی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. زیرا سازمان نیز میتواند از طریق ایجاد تقویت و گسترش این سرمایه های ناملموس اما ارزشمند اثربخشی و کارایی خود را بهبود بخشند بنابراین هدف محوری پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و ابعاد سه گانه ی آن : ابعاد ساختاری شناختی و رابطه ای با سرمایه فکری در کارکنان دانشگاه امام علی (ع) میباشد. دادههای مورد نیاز پژوهش بر اساس مدل تحقیق از طریق پرسشنامه ی توزیع شده بین کارکنان این دانشگاه جمع آوری و همچنین برای بررسی رابطه ی بین متغیرها و آزمون فرضیات از رگرسیون چند متغیره و مدل معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده شده است. نتایج حاکی از این بوده است که در سطح اطمینان 95 درصد بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با سرمایه فکری رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشته است و بعد رابطه ایسرمایه اجتماعی کمترین همبستگی را با سرمایه فکری داشته است