ارائه یک چارچوب برای توسعه بازارهای هدف صادرات صنایع جانبی نیشکر با رویکرد کارآفرینی بینالملل پایدار در استان خوزستان
الموضوعات :عبدالحمید رشیدی راد رشیدی راد 1 , صدیقه محمد اسماعیل 2
1 - نویسنده مسئول، کارشناسیارشد مدیریت )کارآفرینی، کسب و کار جدید(، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی،
تهران، ایران. آدرس پست الکترونیکی: hamid_rashidirad@yahoo.com
2 - دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: پایداری, صادرات, کلمات کلیدی: کارآفرینی بینالملل, نیشکر و استان خوزستان,
ملخص المقالة :
چکیدهاین پژوهش به رتبهبندی عوامل موثر بر توسعه بازارهای هدف صادرات صنایع جانبی نیشکر با رویکردکارآفرینی بینالملل پایدار پرداخته است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادههاجز تحقیقات توصیفی-پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصین در حوزه صنعتنیشکر بوده است و با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 51 نفر از افراد خبره انتخاب شده است. ابزار جمعآوریدادهها پرسشنامه بوده است. در این پژوهش به منظور رتبهبندی شاخصهای توسعه صادرات از روش فرایندتحلیل سلسله مراتبی و برای رتبه بتدی راهکارهای توسعه بازار هدف صنایع جانبی نیشکر از روش تاپسیساستفاده شده است. رتبهبندی شاخصها نشان میدهد که به ترتیب شاخصهای "نگرش توسعه پایدار"،"هنجار اجتماعی"، و "وضعیت کنونی از نظر امکان سنجی درک شده" در اولویت قرار دارند. با توجه بهاوزان محاسبه شده شاخصها و استفاده از روش تاپسیس نتایج رتبهبندی راهکارها نشان داد که به ترتیب"توسعه استفاده از روندهای بینالمللی"، "قابلیت شبکهسازی" و "سنجش و تحقیقات بازار به عنوان مهمترینراهکارهای توسعه بازارهای هدف صادرات صنایع جانبی نیشکر با رویکرد کارآفرینی بینالمللی پایدار در استانخوزستان بایستی در نظر گرفته شود. نتایج این پژوهش تبیینکننده این موضوع است که در حوزه صادراتمحصولات کشاورزی از جمله صنعت نیشکر علاوه بر تمرکز بر رویکرد کارآفرینی در حوزه بینالملل در حالحاضر مسائل زیست محیطی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و شرکتهای صادراتی صنایع جانبی نیشکربایستی رویکرد پایداری در حوزه مسائل زیست محیطی را در این زمینه لحاظ کنند.کلمات کلیدی: کارآفرینی بینالملل، پایداری، صادرات، نیشکر و استان خوزستان