بررسی تاثیر نوآوری، آموزش و ویژگیهای شخصیتی بر قصدکارآفرینی دانش آموزان و دانشجویان: مطالعه موردی مجتمع آموزشی استان البرز
الموضوعات :فائقه کارگر پاسخده 1 , مهدی زکی پور 2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری, ویژگی های شخصیتی, آموزش, قصد کارآفرینی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر نوآوری، آموزش و ویژگیهای شخصیتی بر قصدکارآفرینی دانش آموزان و دانشجویان بوده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و در دسته تحقیقهای توصیفی- پیمایشی قرار دارد. جامعهی آماری پژوهش شامل مدیران مجتمع آموزشی استان البرز که شامل 8 نفر بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی(CVR) استفاده گردید. برای آزمون اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده گردید که عدد 787/0 به دست آمد. در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزا از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. بر طبق نتایج بدست آمده، رابطه آموزش کارآفرینی با نیاز به دستاورد با ضریب تأثیر 0.24، رابطه درک نوآوری با شناسایی فرصت های کارآفرینی با ضریب تأثیر 0.19؛ با نیت کارآفرینی با ضریب تأثیر 0.17؛ با فرهنگ حمایت از نوآوری و حمایت های سیاسی با ضریب تأثیر 0.20 بی معنی شناسایی شد. همچنین، می توان ادعا کرد که در مجتمع آموزشی البرز به این شاخص ها برای قصد کارآفرینی توجه نشده است؛ بنابراین ضروری است با تقویت در این شاخص ها نسبت به تقویت مجتمع آموزشی اقدام شود. سرانجام، با توجه به اینکه مدل ارائه شده در آزمون های آماری عملکرد مطلوبی داشته است، لذا اعتبار آن نیز نتیجه گرفته شده است.