ارائه الگوی دادهکاوی مبتنی بر شاخص زیستمحیطی توسعه پایدار شهری متاثر از همه گیری کووید-19
الموضوعات :عباس ملکی 1 , صادق عابدی 2 , علیرضا ایرج پور 3
1 - گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.
الکلمات المفتاحية: آلودگی هوا, توسعه پایدار, داده کاوی, کووید-19, محدودیت های تردد,
ملخص المقالة :
در پاسخ به همهگیری کووید-19، دولتها در سراسر دنیا محدودیتهای شدید تردد را اعمال نموده و سناریوهای متفاوتی از کاهش انتشار آلایندههای ناشی از منابع ترافیکی را ارائه کردند. با اعمال محدودیتهای تردد ناشی از همهگیری کووید-19، انتظار میرفت تغییراتی در غلظت آلایندههای هوا مشاهده شود. از این رو، تصمیم بر آن شد که تغییرات آلایندههای هوا به عنوان یکی از زیرمجموعههای شاخص زیستمحیطی توسعه پایدار شهری در زمان همهگیری کووید-19 مورد بررسی قرار گیرد. به این منظور، ابتدا دادههای مذکور در چهارکلانشهر مشهد، اصفهان، شیراز و اراک جمعآوری و سپس پردازش و پاکسازی میشوند. پس از آن یک الگوریتم پیشنهادی مبتنی بر روشهای یادگیری ماشین ارائه میگردد. بر روی ویژگیهای انتخاب شده، روشهای یادگیری ماشین: درخت تصمیم، جنگل تصادفی، ماشین بردار پشتیبان، شبکه بیزین و شبکه عصبی پرسپترون اعمال میشود. بررسیها نشان داد که مدل پیشبینی با استفاده از درخت تصمیم و جنگل تصادفی بهترین عملکرد را برای هر دو معیار فراخوانی و صحت داشت. نتایج تحقیق نشان داد که تاثیر محدودیتها بر روی غلظت آلایندهها در شهرهای مختلف، متفاوت میباشد. همچنین نتایج بیانگر این است که بهطورکلی اعمال محدودیتهای ترافیکی در دوره همهگیری، تاثیر قابل توجه و محسوسی در کاهش غلظت آلایندههای هوا نداشته است. همچنین بررسیها نشان داد که اعمال محدودیتهای ترافیکی و به تبع آن کاهش احتمالی برخی از آلایندههای هوا ارتباطی با مرگومیر ناشی از کووید-19 ندارد.