مقایسه اثربخشی بسته بومی بخشش مبتنی بر ادبیات کهن فارسی با بخشش درمانی ورثينگتون بر ناگویی هیجانی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی شهر اصفهان
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیرضا همایی 1 , علیرضا ماردپور 2 , آرمین محمودی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
الکلمات المفتاحية: بسته بومی بخشش, ادبیات فارسی, بخشش درمانی ورثينگتون, ایمنی هیجانی, خودکشی.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی بسته بومی بخشش مبتنی بر ادبیات کهن فارسی با بخشش درمانی ورثينگتون بر ناگویی هیجانی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی شهر اصفهان بود.
روش: روش پژوهش نيمهتجربي با طرح پيشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه كنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان گروه سنی 16 تا 18 سال اقدام کننده به خودکشی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۰ بود و حجم نمونه شامل 90 نفر که به-صورت تصادفي 30 نفر در گروه آزمايش(بخشش درمانی ورثينگتون)، 30 نفر در گروه آزمايش (بخششدرمانی بومی محققساخته)، و 30 نفر در گروه گواه، و به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. روش بخشش درمانی ورثينگتون برای نوجوانان اقدام کننده به خودکشی گروههای آزمایش(در 8 جلسه) اجراء شد. ابزارهاي اندازهگیری شامل پرسشنامه 13 سؤالی ایمنی هیجانی مرکز خدمات خانواده کیسی(2007) و پرسشنامه 20 سؤالی ناگویی هیجانی بگبی، پارکر و تیلور (1994) بود.
یافتهها: جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد، تفاوت معناداري بين ميانگین نمرات پسآزمون و آزمون پیگیری ایمنی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی وجود داشت (P<0.05).
نتیجهگیری: بین میزان تأثیرگذاری دو روش بخشش درمانی ورثينگتون و بسته بومی محقق ساخته بر ناگویی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی تفاوت معناداری وجود نداشت.
Allsop, D.B., Pirce, A. A., Hanna-Walker, V., & Leavitt, C. E (2021) Longitudinal associations between attachment, differentiation of self, and couple sexual and relational outcomes. Sexual and Relationship Therapy,36,4,214-221. [Link]
Baskin, T.W. & Enright, R.D. (2019). Intervention studies on forgiveness: a metaanalysis. J Couns Dev, 82(1):79 ـ90. [Link]
Been, K. (2019). The effectiveness of forgiveness to Anxiety, Differentiation and mental health of adolescents. Philadelphia: Templeton Foundation: 107-38. [Link]
Bennardi, M., Caballero, F.F., Miret, M., Ayuso-Mateos, J.L., Haro, J.M.; Lara, E., Arensman, E. & Cabello, M. (2019) Longitudinal Relationships Between Positive Affect, Loneliness, and Suicide Ideation: Age-Specific Factors in a General Population. Suicide Life Threat. Behav, 49, 90–103. [Link]
Bowen, M. (1988). Familyt herapy in clinical practice. New York: Jason Aronson. [Link]
Calati, R., Ferrari, C., Brittner, M., Oasi, O., Olié, E., Carvalho, A.F., Courtet, P. (2019). Suicidal thoughts and behaviors and social isolation: A narrative review of the literature. J. Affect Disord, 245, 653–667. [Link]
Carballo, J.J., Llorente, C., Kehrmann, L.; Flamarique, I.; Zuddas, A.; Purper-Ouakil, D.; Hoekstra, P.J.; Coghill, D.; Schulze, U., Dittmann, R.W., & et al. (2020). STOP Consortium. Psychosocial risk factors for suicidality in children and adolescents. Eur. Child Adolesc Psychiatry, 29, 759–776. [Link]
Chen, S.T., Guo, T., Yu, Q., Stubbs, B., Clark. C., & Zhang, Z. (2021). Active school travel is associated with fewer suicide attempts among adolescents from lowand middle-income countries. Int J Clin Health Psychol, 21: 100202.doi: 10.1016/j.ijchp.2020.11.001. [Link]
Davies, P.T. & Martin, M.J. (2015). The reformulation of emotional security theory: The role of children's social defense in developmental
psychopathology. Dev Psychopathol, 25(4pt2): 1435-54. [Link]
Flament, M. (2015). Depressive personality dimensions and alexithymia in eating disorders. Psychiatry Research, 135(2):153-163. [Link]
Frey, L., Cushing, G., Freundlich, M. & Brenner, E. (2019). Achieving permanency for youth in foster care: assessing and strengthening emotional security. New Haven, CT, USA: Casey Family Services. [Link]
Ghafari, K. (2017). A look at suicide statistics in Iran. Collection of articles on society and development, Shiraz. [Link]
Ghafouri, S. (2017). Education based on forgiveness in increasing happiness, reducing anxiety, dyslexia, and conflicts of Mashhad couples. Master's thesis, Ferdowsi University of Mashhad. [Link]
Gusma, R., Quintão, S. (2015). The epidemiology of suicide in Portugal: 1980–2009. European Psychiatry, 27, 1. [Link]
Harris, A. H., Luskin, F. M., Benisovich, S. V., Standard, S., Bruning, J., & Evans, S. (2018). Effects of a Group Forgiveness Intervention on Mood Disorder, Anxiety, and mental health. Personality and Individual Differences 41, 1009–1020. [Link]
Hearn, K. (2019). Artifacts of thought: Evidence of metacognition in twelfth grade student,s reflective journal writing . Dissertation, wayne state university. [Link]
Hui, E.K.P. & Chau, T.S. (2019). The impact of a forgiveness intervention with Hong Kong Chinese children hurt in Mood Disorder and Anxiety. Brit J of Guid Couns, 37(2): 141 ـ56. [Link]
Leahy, R. L. (2018). Emotional schemas and resistance to change in anxiety disorders. In: Sookman, D, editor. Treatment resistant anxiety disorders. New York: Rou ledge, 60-135. [Link]
Leske, S., Kõlves, K., Crompton, D., Arensman, E., & De Leo, D. (2021). Real-time suicide mortality data from police reports in Queensland, Australia, during the COVID-19 pandemic: An interrupted time-series analysis. Lancet, 8, 58–63. [Link]
Lyubomirsky, S., Kasri, F. & Zehm, K. (2018). Epidemiology of Suicide Deaths. Cognit Ther Res, 27(3):309-30. [Link]
Pargament, K.I. Koenig.H.G., & Perez, L.M. (2017). The many methods of forgiveness: Development and initial Validation of the RCOPE. Journal of Clinical Psychology ,9, 533-543. [Link]
Rezaeiyan, M. (2015). Epidemiology of suicide. Tehran: Arajmand Publications. [Link]
Rugo, K.F., Leifker, F.R., Drake-Brooks, M.M.; Snell, M.B.; Bryan, C.J. & Bryan, A.O. (2020) Unit Cohesion and Social Support as Protective Factors Against Suicide Risk and Depression Among National Guard Service Members. J. Soc. Clin. Psychol, 39, 214–228. [Link]
Sturgeon, C.L. (2019). Typology of violence and alexithymia, empathy, perfectionism, and substance abuse in federal offenders: National Library of Canada= Bibliothèque nationale du Canada. [Link]
Tao, L. J. M., Zhu, T., Fu, H., Sun, R. & Tao, L, et al. (2020). A Pilot Study for Forgiveness Intervention in Adolescents with High Trait Anger: Enhancing Empathy and Harmony. Psychol, Dec 23;11:569134. doi: 10.3389/fpsyg.2020.569134. eCollection. [Link]
Taylor, S.E. (2019). Health Psychology & suicidal. Mishawaka USA: Mcgraw-Hill College. [Link]
Worthington, E. & Diblasio, F. (2013). Promoting mutual forgiveness within the fractured relationship. Psychology; 27(2): 219-23. [Link]
Worthington, E. (2008). Steps to REACH forgiveness and to reconcile. Pearson Custom Publishing. [Link]
Worthington, E. (2015). Can group interventions facilitate forgiveness of an ex-spouse? A randomized clinical trial. J Consult Clin Psychol; 73: 880-92. [Link]
Zaac, J. (2017). The effectiveness of forgiveness in Emotional Safety, Anxiety, and mental health of Behavior Problems of Students of Single-Parent adolescent Philadelphia. J Adolesc, 42(165): 115-136. [Link]