اثربخشی نقاشی درمانی بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دارای اختلال خواندن
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیلیلا منصوری 1 , سمیه روشن نیا 2 , فریدون شکیبانیا 3
1 - دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - کارشناس ارشد، گروه روان شناسی عمومی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی و روان شناسی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران
الکلمات المفتاحية: نقاشی درمانی, , , , , خودکارآمدی, , , , , کیفیت زندگی, , , , , اختلال خواندن,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نقاشی درمانی بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دارای اختلال خواندن انجام گرفته است. روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه میباشد. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش-آموزان پایههای پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از میان آنان تعداد 30 نفر که دارای اختلال خواندن بودند به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند (هر گروه 15نفر). آزمودنیهای گروه آزمایشی طی 8 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش نقاشی درمانی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) و کیفیت زندگی (وار و همکاران، 1996) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل بیانگر افزایش معنیدار نقاشی درمانی بر خودکارآمدی آزمودنیهای گروه آزمایشی بود (001/0>P)، اما بر کیفیت زندگی تأثیر معنیداری مشاهده نشد (63/0>P). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت نقاشی درمانی یک روش مؤثر در افزایش خودکارآمدی دانشآموزان دارای اختلال خواندن است.