پیشبینی سازگاری اجتماعی کودکان براساس مکانیزمهای دفاعی و راهبردهای مسأله محور در والدین با میانجیگری حساسیت اضطرابی
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران؛
الکلمات المفتاحية: سازگاری اجتماعی کودکان, مکانیزم دفاعی, راهبردهای مسأله محور, حساسیت اضطرابی.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سازگاری اجتماعی براساس مکانیزمهای دفاعی و راهبردهای مسأله محور در والدین با میانجیگری حساسیت اضطرابی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر زنجان بود.
روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دختران دانش آموز مقطع ابتدایی منطقه دو شهر زنجان بودند که 200 نفر به شیوه دردسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه سازگاری دخانچی (1377)، پرسشنامه مکانیزم دفاعی اندروز و همکاران (1993)، پرسشنامه مقابله با موقعیتهای استرسزا Lazarus و Folkman (1985) و حساسیت اضطرابی فلوید و همکاران (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و AMOS23 استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که مکانیزمهای دفاعی والدین بر سازگاری اجتماعی اثر معناداری ندارد، اما راهبردهای مسأله محور در والدین حساسیت اضطرابی میتواند سازگاری اجتماعی کودکان را پیشبینی کند. راهبردهای مسألهمحور در والدین و مکانیزم دفاعی والدین نیز میتوانند حساسیت اضطرابی را پیشبینی کنند(0.05>p). نتایج اثرات غیرمستقیم نشان داد که حساسیت اضطرابی در بین راهبردهای مسأله محور در والدین و سازگاری اجتماعی نقش میانجی دارد (0.05>p). همچنین حساسیت اضطرابی در بین مکانیزمهای دفاعی و سازگاری اجتماعی کودکان نقش میانجی دارد (0.05>p).
نتیجهگیری: با توجه به اینکه یافتهها نشان داد که مکانیزمهای دفاعی و راهبردهای مسأله محور در والدین و حساسیت اضطرابی نقش معناداری در سازگاری اجتماعی کودکان دارند، پیشنهاد میشوند روانشناسان و مشاوران مدارس و هستههای مشاوره در آموزش و پرورش اقدامات درمانی و آموزشی برای افزایش سازگاری اجتماعی با تأکید بر متغیرهای مذکور برنامهریزی نمایند.
Abedini, S. (2011). Examining the relationship between adjustment levels and adolescent personality traits. Journal of Behavioral Sciences, 4(2), 97-106. [Link]
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review, 30(2), 217-237. [Link]
Antonioni, A., Raho, E. M., Sensi, M., Di Lorenzo, F., Fadiga, L., & Koch, G. (2024). A new perspective on positive symptoms: expression of damage or self-defence mechanism of the brain?. Neurological Sciences, 45(5), 2347-2351. [Link]
Barnes, G. M., Welte, J. W., Hoffman, J. H., & Dintcheff, B. A. (1999). Gambling and alcohol use among youth: Influences of demographic, socialization, and individual factors. Addictive behaviors, 24(6), 749-767. [Link]
Brechet, C., d'Audigier, L., & Audras-Torrent, L. (2022). The use of drawing as an emotion regulation technique with children. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 16(2), 221. [Link]
Deb, S., McGirr, K., Bhattacharya, B., & Sun, J. (2015). Role of home environment, parental care, parents’ personality and their relationship to adolescent mental health. [Link]
Gross J. J., & A., T. R. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In Gross J. J. (Ed.), Handbook of emotion regulation (Vol. 3-24). New York, NY: Guildford Press. [Link]
Hart, J. (2014). Toward an integrative theory of psychological defense. Perspectives on Psychological Science, 9(1), 19-39. [Link]
Hosseini Kalaie, S. . S., & Asadi, M. (2020). The Effectiveness of successful parenting education to Mothers on Emotional, Educational and Social adjustment in adolescent girls. Counseling Culture and Psycotherapy, 11(43), 89-120. [Link]
House, H. P., Kochendorfer, L. B., Brumariu, L. E., & Kerns, K. A. (2023). Validating the Negative Emotion Regulation Inventory Measure of Emotion Regulation for Children in Preadolescence. The Journal of Early Adolescence, 43(2), 244-259. [Link]
Karimi Baghmolek, A. (2017). Predicting individual and social adaptation based on defense mechanisms in student teachers. Quarterly Journal of Theory and Practice in Teacher Education, 4(2), 104-120. [Link]
Kim, S. G., Weissman, D. G., Sheridan, M. A., & McLaughlin, K. A. (2023). Child abuse and automatic emotion regulation in children and adolescents. Development and psychopathology, 35(1), 157-167. [Link]
Lindblom, J., Punamäki, R.-L., Flykt, M., Vänskä, M., Nummi, T., Sinkkonen, J., Tiitinen, A., & Tulppala, M. (2016). Early family relationships predict children’s emotion regulation and defense mechanisms. Sage Open, 6(4), 2158244016681393. [Link]
Liu, J., & Chen, S. (2023). Embedded Coexistence: Social Adaptation of Chinese Female White-Collar Workers in Japan. Sustainability, 15(2), 1294. [Link]
Melnyk, B. M. (2020). Reducing healthcare costs for mental health hospitalizations with the evidence-based COPE program for child and adolescent depression and anxiety: a cost analysis. Journal of Pediatric Health Care, 34(2), 117-121. [Link]
Miranda, B., & Louzã, M. R. (2015). The physician’s quality of life: Relationship with ego defense mechanisms and object relations. Comprehensive psychiatry, 63, 22-29. [Link]
Norr, A. M., Allan, N. P., Reger, G. M., & Schmidt, N. B. (2018). Exploring the pathway from anxiety sensitivity intervention to suicide risk reduction: Chained mediation through anxiety and depressive symptoms. Journal of affective disorders, 231, 27-31. [Link]
Ntre, V., Papanikolaou, Κ., Amanaki, E., Triantafyllou, K., Tzavara, C., & Kolaitis, G. (2022). Coping Strategies in mothers of children with autism spectrum disorder and their relation to maternal stress and depression. Psychiatriki, 33(3), 210e218. [Link]
Richey, J. A., Schmidt, N. B., Hofmann, S. G., & Timpano, K. R. (2010). Temporal and structural dynamics of anxiety sensitivity in predicting fearful responding to a 35% CO2 challenge. Journal of anxiety disorders, 24(4), 423-432. [Link]
Ruan, Q. N., Chen, Y. H., & Yan, W. J. (2023). A network analysis of difficulties in emotion regulation, anxiety, and depression for adolescents in clinical settings. Child and adolescent psychiatry and mental health, 17(1), 29. [Link]
SafarianTousi, M. Reza., Razazzadeh, M., & Haji Arbabi, F. (2021). The relationship between perceived psychological pressure and parental child abuse with social adjustment and stubbornness-confrontational disobedience in Mashhad elementary school boys. New ideas of psychology quarterly. (13), 1-9. [Link]
Thompson, R. A. (2014). Stress and child development. The future of children, 41-59. [Link]
Vachet, J. (2022). Coping Strategies and Defence Mechanisms. In Fantasy, Neoliberalism and Precariousness: Coping Strategies in the Cultural Industries (pp. 67-91). Emerald Publishing Limited. [Link]
Viana, A. G., Trent, E. S., Raines, E. M., Woodward, E. C., Storch, E. A., & Zvolensky, M. J. (2021). Childhood anxiety sensitivity, fear downregulation, and anxious behaviors: Vagal suppression as a moderator of risk. Emotion, 21(2), 430. [Link]
Witcraft, S. M., Perry, M. M., Viana, A. G., Tull, M. T., & Dixon, L. J. (2024). A Preliminary Investigation of Prenatal Anxiety Sensitivity and Postpartum Distress. Journal of Midwifery & Women's Health, 69(1), 58-63. [Link]
Yosep, I., Mardhiyah, A., & Hikmat, R. (2022). Adolescent coping strategies with parental divorce: A narrative review. Science Midwifery, 10(2), 1079-1085. [Link]
Zhu, J., Xiao, B., Hipson, W., Yan, C., Coplan, R. J., & Li, Y. (2021). Social avoidance and social adjustment: The moderating role of emotion regulation and emotion lability/negativity among Chinese preschool children. Frontiers in Psychology, 12, 618670. [Link]