اثر بخشی مداخله درمانی مبتنی بر ژیمناستیک مغزی بر حافظه فعال و سرعت پردازش دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیافسانه محرابی 1 , قدرت الله عباسی 2 , محمدکاظم فخری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
الکلمات المفتاحية: حافظه فعال, سرعت پردازش, ژیمناستیک مغزی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مداخله درمانی مبتنی بر ژیمناستیک مغزی بر حافظه فعال و سرعتپردازش دانش-آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری شهرستان تنکابن که در سال تحصیلی 99-98 به مرکز اختلال یادگیری سلامت آن شهرستان مراجعه کردند، بود. روش نمونهگیری این پژوهش در دسترس بود که بعد از انتخاب 30 نفر به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه گمارش گشتند. ابزارگردآوری داده ها مصاحبه بالینی و مقیاس هوشی وکسلر 4 (2003) بود. جهت تحلیل داده از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. آزمونهای فوق با استفاده از نسخه 22 نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که درمان مبتنی بر ژیمناستیک مغزی بر حافظه فعال و سرعت پردازش دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تاثیر مثبت و معنادار داشت. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مداخلات درمانی مبتنی بر ژیمناستیک مغزی بر حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص اثر بخش نیست.
Abbariki, A., Yazdanbakhsh, K., & momeni, K. (2019). Investigating the effect of of computer-based cognitive rehabilitation on reducing cognitive avoidance in Students with Specific Learning disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 9(33), 69-96. doi: 10.22054/jpe.2019.35988.1860[link]
Al Boyeh, M. (2013). Evaluation of the effectiveness of cognitive rehabilitation therapy in improving cognitive functions and reducing positive and negative symptoms of paranoid and non-paranoid schizophrenia patients admitted to Razi Psychiatric Hospital in Tehran. Dissertation for Master's Degree in Clinical Psychology. Islamic Azad University, Khorasgan branch.[link]
Amani O, Mazaheri M A, Nejati V, Shamsian S. Effectiveness of Cognitive Rehabilitation in Executive Functions (Attention and Working Memory) in Adolescents Survived from Acute Lymphoblastic Leukemia with a History of Chemotherapy: A Randomized Clinical Trial. J Mazandaran Univ Med Sci. 2017; 27 (147) :126-138[link]
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorder; Fifth Edition. President Dilip. Jeste,M. D. [link]
Amini M, Dowlatshahi B, Dadkhah A, Lotfi M. Cognitive Rehabilitation An Effective Intervention to Decrease the Cognitive Deficits in Older Adults With Alzheimer Disease. Salmand: Iranian Journal of Ageing. 2010; 5 (1)[link]
Andrade, J. (2001). 13 The working memory model: Consensus, controversy, and future directions. Working memory in perspective, 281. [link]
Asadzadeh, H. (2008), article, investigating the relationship between active memory capacity and academic performance among third grade middle school students in Tehran, Education Quarterly, Education Research Institute, 25.[link]
Asiaee, F; Yamini, Mohammad; and Mahdian, Hossein. (2017). Effectiveness of perceptual skills reconstruction program on working memory, perceptual reasoning and math performance of students with special math learning disorder. Quarterly Journal of Psychology of Exceptional People. Allameh Tabatabai University. Year 8, Number 30, Summer 97, pp. 133-154. [link]
azami E, haj sadeghi Z. Comparing the effectiveness of the neurofeedback and Davis treatment methods on the reading performance of dyslexic students. Zanko J Med Sci. 2017; 18 (58) :1-14[link]
Backenson، E. M.، Holland، S. C.، Kubas، H. A.، Fitzer، K. R.، Wilcox، G.، Carmichael، J. A.، . . . & Hale، J. B. (2015). Psychosocial and adaptive deficits associated with learning disability subtypes. Journal of learning disabilities، 48(5)، 511-522. [link]
Barsch, R. H. , (1967). Achieving perceptual-motor efficiency: A space-oriented approach to learning (Perceptual motor curriculum, Vol. 1). Seattle, WA: Special Child (ERIC Document Reproduction Services No. ED018901) [Link]
Brain Gym International® [BGI] (2014). Brain Gym International. Retrieved from http://www. braingym. org on April 13, 2014. [Link]
Cammisa, K. M. (1994). Educational kinesiology with learning disabled children: An efficacy study. Perceptual and Motor Skills, 78, 105-106. [Link]
De los Santos, G. , Hume, E. C. Cortes, A. (2002). Improving the faculties effectiveness in increasing the success of hispanic students in higher education-pronto! Journal of Hispanic Higher Education, 1(3), 225-237. [Link]
Dennison, P. E. , & Dennison, G. E. (1989). Brain Gym: Teacher’s Edition. Edu Kinesthetics. [Link]
Dial, J. G. , McCarron, L. , & Amann, G. (1988). Perceptual Motor Assessment for Children. Dallas, TX: McCarron-Dial Systems. [Link]
Doman, C. H. (1968). The diagnosis and treatment of speech and reading problems. Springfield, IL: Thomas. [Link]
Getman, G. N. (1965). The visuomotor complex in the acquisition of learning skills. In J. Hellmuth (Ed. ), Learning disorders (Vol. 1, pp. 49-76). Seattle, WA: Special Child Publications. [Link]
Gibbs, K. L. (2007). Study regarding the effect of Brain Gym on Student Learning. Education and Human Development Master’s Theses. [Link]
Goswami, U. (2006). Neuroscience and education: From research to practice? Nature Reviews Neuroscience, 7(5), 406-413. [Link]
nabizadeh Nodehi R, Borjali A, Esteki M, Farrokhi N. A comparison of effectiveness of two hemisphere training on reading and comprehension of visual and auditory types of dyslexic students.[link]
Narimani, M., Soleymani, E., Tabrizchi, N. (2015). The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. Journal of School Psychology, 4(2), 118-134. [link]
Nazari S, Kooti E, Saiahi H. Learning Disorder diagnostic criteria in the revised intelligence standard and Wechsler's Children. J except Educ. 2012; 1 (109):36-45[link]
Rindermann, H., & Neubauer, A. C. (2004). Processing speed, intelligence, creativity, and school performance: Testing of causal hypotheses using structural equation models. Intelligence: 32, 573-589[link]
Satsangi، R.، & Bouck، E. C. (2015). Using virtual manipulative instruction to teach the concepts of area and perimeter to secondary students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly، 38(3) ، 174-186. [link]
Tavakoli, Mahin. (2009). Evaluation and rehabilitation of memory in treatment-resistant temporal lobe epilepsy patients. Dissertation for receiving a doctorate degree in the field of general psychology. University of Esfahan.[link]
_||_