اثربخشی درمان هیجان مدار بر باورهای غیرمنطقی و کمالگرایی در دانش آموزان دختر
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیمهدی خلیلی 1 , منصوره محمدی 2 , فاطمه ساروخانی 3 , زهرا گنجی فر 4 , غزاله ترناس 5
1 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - کارشناسی ارشد، گروه مشاوره خانواده، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
5 - دکتری روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
الکلمات المفتاحية: باورهای غیرمنطقی, کمالگرایی, درمان هیجان مدار,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان هیجان مدار بر باورهای غیرمنطقی و کمالگرایی در دانش آموزان دختر انجام شد. روش: جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمامی دختران دبیرستانی منطقه 2 تهران بود، که از این میان 30 نفر از دانش آموزان دختر که بین رده سنی 12 تا 18 سال بوده و علاقمند شرکت در پژوهش بودند به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در ۲ گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند که گروه آزمایش، 12 جلسه آموزش درمان هیجان مدار را دریافت کرد و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. شرکتکنندگان با پرسشنامۀ باورهای غیرمنطقی جونز (1996) و پرسشنامه کمالگرایی بشارت (1382) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده تحلیل واریانس با اندازگیری مکرر بوسیله نرمافزار SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: مقایسه میانگین ها نشان داد مداخله در تغییر نمرات باورهای غیرمنطقی و کمالگرایی موثر عمل کرده است. تفاوتها از پس آزمون به پیگیری معنادار نیستند (05/0<P). به این معنا که اثرات درمانی در طول زمان ثبات داشته اند. نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت اثربخشی درمان هیجان مدار بر باورهای غیرمنطقی و کمالگرایی در دانش آموزان دختر اثر داشته است و این اثربخشی در طول زمان ثبات دارد.
Afshar, S; Sediqi Arfai, F; Yazdakhasi, A. (2013). The relationship between spiritual health and irrational beliefs of Kashan University students. Master's thesis in Educational Psychology, Faculty of Humanities, Kashan University (unpublished). [Link]
Akbari, H. (2014). Effectiveness of teaching processing-experiential therapy strategies (excitement-oriented) on reducing exam anxiety of female high school students in Tehran. Educational Psychology (Psychology and Educational Sciences), 11(37), 187-205. [Link]
Alice, A. (1977). Nothing can upset me, yes, nothing. Translation: Firoz Bakht, Mehrdad; Erfani, Vahidah. (2012). Rasa Cultural Services Publications: Tehran. [Link]
Balkıs, M., & Duru, E. (2019). The protective role of rational beliefs on the relationship between irrational beliefs, emotional states of stress, depression and anxiety. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 37(1), 96-112. [Link]
Blancke, S., Boudry, M., & Pigliucci, M. (2017). Why do irrational beliefs mimic science? The cultural evolution of pseudoscience. Theoria, 83(1), 78-97. [Link]
Buschmann, T., Horn, R. A., Blankenship, V. R., Garcia, Y. E., & Bohan, K. B. (2018). The relationship between automatic thoughts and irrational beliefs predicting anxiety and depression. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 36(2), 137-162. [Link]
Closson, L. M., & Boutilier, R. R. (2017). Perfectionism, academic engagement, and procrastination among undergraduates: The moderating role of honors student status. Learning and Individual Differences, 57, 157-162. [Link]
Deen, S., Turner, M. J., & Wong, R. S. (2017). The effects of REBT, and the use of credos, on irrational beliefs and resilience qualities in athletes. The Sport Psychologist, 31(3), 249-263. [Link]
Ebadi, G; Motamedin, M. (2014). The role of irrational beliefs and aggression on the academic performance of middle school male students in Tabriz. Knowledge and research in educational sciences. 4(14): 1-22. [Link]
Frei, J. M., Sazhin, V., Fick, M., & Yap, K. (2020). Emotion-oriented coping style predicts self-harm in response to acute psychiatric hospitalization. Crisis. [Link]
Grugan, M. C., Hill, A. P., Madigan, D. J., Donachie, T. C., Olsson, L. F., & Etherson, M. E. (2021). Perfectionism in academically gifted students: A systematic review. Educational Psychology Review, 33(4), 1631-1673. [Link]
Hamedi, B. Shafiabadi, A.; Navanijad, S.; Delawar, A. (2017). With the title of examining the effectiveness of emotion-oriented therapy approach on increasing marital intimacy and self-efficacy of student couples. Educational Management Research, 4(3): 56-43. [Link]
Hassan Abadi, A; Ravanpour, A. (2011). The effectiveness of emotion-oriented approach education on students' irrational attitudes and beliefs. Light, 3(2): 87-74. [Link]
Huk, O., Terjesen, M. D., & Cherkasova, L. (2019). Predicting teacher burnout as a function of school characteristics and irrational beliefs. Psychology in the Schools, 56(5), 792-808. [Link]
Joloyariharari, F; Tabrizi, M.; Mohajer, Y. (2012). Effectiveness of treatment based on mutual behavior analysis approach on reducing irrational beliefs of married women. Family Counseling Master's Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University (unpublished). [Link]
Karaman, M. A., Vela, J. C., & Eşici, H. (2020). Middle school students’ academic motivation in Turkey: Levels of perfectionism and self-efficacy. Middle School Journal, 51(5), 35-45. [Link]
Kiamarthi, A; Narimani, M.; Sobhi Qaramelki, N.; Mikaili, N. (2017). The effectiveness of positive and cognitive-behavioral treatments on the psychological well-being of perfectionist students. Psychological Studies, 14(2): 143-160. [Link]
morazadeh, S., veiskarami, H., mirdekoovand, F., ghadampoor, E., & Ghazanfari, F. (2019). Studying and comparing the effectiveness of real therapy and positive psychotherapy on reducing gifted girl students' perfectionism and academic stress. Psychology of Exceptional Individuals, 9(34), 79-110. doi: 10.22054/jpe.2019.39625.1936 [Link]
Orkey, M.; Bitane, M. (2019). The effectiveness of self-compassion-based therapy on perfectionism and attachment styles of second year high school female students with generalized anxiety disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 10(37): 58-39. [Link]
Patrick, S. (2007). Intimacy,differentiation, and personality variables as predictors of marital satisfaction. TheFamily Journal, 15: 359- 367. [Link]
Pay Pouzan, S. (2020). The effectiveness of Emotion-oriented cognitive therapy on self-efficacy and cognitive emotional regulation in obese women. Journal of Psychology New Ideas, 4(8), 1-13. [Link]
Petrides, A. (2017). Depressive rumination: nature theory and tereatmen Chichester. UK. [Link]
Porzour, A; Heydari, S. (2015). The role of hope, the meaning of life and irrational beliefs on female students. Educational Management Research, 3(1): 45-30. [Link]
Pourrahimi, K; Shaker, A. (2013). Prediction of marital satisfaction of couples based on irrational beliefs and perfectionism and type of attachment style. Psychological Research Quarterly, 11(1): 14-24. [Link]
Roemer,A.orsillo,J. (2009). mindfulness and acceptancxe based behavioral therapies in practice .usa
Say, G. (2020). Perfectionism in Major Depressive Disorder. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar, 12(4), 562-574. [Link]
Smith, M. M., & Chen, S. (2020). Perfectionism. The Wiley Encyclopedia of Personality and Individual Differences: Personality Processes and Individual Differences, 323-327. [Link]
Taghipour, M. (2011). Irrational beliefs and mental disturbances, Shiraz University Journal of Mental Health. Contemporary culture: Tehran. [Link]
Ugwoke, S. C., Eseadi, C., Igbokwe, C. C., Chiaha, G. T., Nwaubani, O. O., Orji, C. T., ... & Abugu, L. I. (2017). Effects of a rational-emotive health education intervention on stress management and irrational beliefs among technical college teachers in Southeast Nigeria. Medicine, 96(31). [Link]
Watson,D .(2011). rethinking the mood and anxity disorder. journal of abnormal psychology, 114 :522.536 [Link]
Wu, Q., Slesnick, N., & Zhang, J. (2018). Understanding the role of emotion-oriented coping in women's motivation for change. Journal of substance abuse treatment, 86, 1-8. [Link]
Zeng, H., Shu, X., Wang, Y., Wang, Y., Zhang, L., Pong, T. C., & Qu, H. (2020). Emotioncues: Emotion-oriented visual summarization of classroom videos. IEEE transactions on visualization and computer graphics, 27(7), 3168-3181. [Link]
_||_