اثربخشی مداخله مبتنی بر تابآوری پنسیلوانیا بر فرسودگی والدینی و کودکآزاری ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیمهدی شمالی احمدآبادی 1 , عاطفه برخورداری احمدآبادی 2
1 - دکتری روانشناسی، سازمان آموزش و پرورش، اردکان، یزد، ایران.
2 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه پیامنور میبد، یزد، ایران.
الکلمات المفتاحية: کودکآزاری, کووید-19, تابآوری پنسیلوانیا, فرسودگی والدینی,
ملخص المقالة :
هدف: بیماری کووید-19 علاوه بر آسیبهای جسمی، پیامدهای روانی زیادی مانند فرسودگی والدینی و کودکآزاری را نیز به همراه داشته است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه تابآوری پنسیلوانیا بر فرسودگی والدینی و کودکآزاری ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی انجام شد.روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری متشکل از مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. 30 نفر با روش نمونهگیری دواطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس فرسودگی والدینی (روزکام و همکاران، 2018) و کودکآزاری (حسینخانی و همکاران، 1392) بود. برنامه تابآوری پنسیلوانیا به صورت هفتگی طی دوازده جلسه ۵/۱ ساعته به گروه آزمایش، ارائه شد و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از کایدو و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه به لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی سن و تحصیلات تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0<p). دیگر نتایج نشان داد که برنامه تابآوری پنسیلوانیا در کاهش نمرات فرسودگی والدینی (001/0>p ،۱۶۸/۲۷F=) و کودکآزاری (001/0>p ،466/37F=) ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی مؤثر بود.نتیجهگیری: برنامه تابآوری پنسیلوانیا میتواند به عنوان یک مداخله کارآمد در جهت کاهش فرسودگی والدینی و کودکآزاری ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی در کنار سایر روشهای آموزشی و درمانی مورد استفاده گیرد.
Blood KM. (2021). The effects of an online resilience training program on the resilience and perceived stress of first-year doctor of physical therapy students (Doctoral dissertation, University of Bridgeport). [Link]
De Boer C, Ghomrawi HM, Bouchard M& et al. (2022). Effect of the COVID-19 pandemic on presentation and severity of traumatic injury due to physical child abuse across US children's hospitals. Journal of pediatric surgery, 57(4), 726-731. [Link]
Forgeard M & Seligman M. (2012). Seeing the glass half full: a review of the causes and consequences of optimism. Pratiques Psychologiques, 18(2), 107-120. [Link]
Gillham JE, Reivich K, Freres D & et al. (2007). School-based prevention of depressive symptoms: a randomized controlled study of the effectiveness and specificity of the penn resiliency program. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 75(1), 9-21. [Link]
Griffith, A. K. (2020). Parental burnout and child maltreatment during the COVID-19 pandemic. Journal of family violence, 1-7. [Link]
Hosseinkhani Z, Nedjat S, Majdzadeh R& et al. (2014). Design of the child abuse questionnaire in Iran. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research, 11(3), 29-38. [Link] [In Persain].
Hubert S & Aujoulat I. (2018). Parental burnout: when exhausted mothers open up. Frontiers inPpsychology, 9(4), 1-9. [Link]
Kerr ML, Fanning K, Huynh T & et al. (2021). Parents’ self-reported psychological impacts of covid-19: associations with parental burnout, child behavior, and income. Journal of Pediatric Psychology, 16(2), 42-56 [Link]
Khashab NM, Skrabalak SE, Adler-Abramovich L & et al. (2021). Resilient women and the resiliency of science. Chemistry of Materials, 33(17), 6585-6588. [Link]
Kooshki E, Shokri O, Ghanbari S & et al. (2020). A meta-analysis of the effectiveness of the penn resilience program (prp) in reducing psychological distress and improving explanatory style in students. Research in School and Virtual Learning, 7(3), 9-22. [Link] [In Persain].
Luo Y, Xia W, Cheung A& et al. (2021). Effectiveness of a mobile device–based resilience training program in reducing depressive symptoms and enhancing resilience and quality of life in parents of children with cancer: randomized controlled trial. Journal of medical Internet research, 23(11), 226-239. [Link]
Mikolajczak M, Raes M, Avalosse H & et al. (2018b). Exhausted parents: sociodemographic, child-related, parent-related, parenting and family-functioning correlates of parental burnout. Journal of Child and Family Studies, 27(2), 602–614. [Link]
Mousavi SF. (2017). The burnout and exhaustion due to parental responsibilities: the role of parent-child demographic variables. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 9(123), 1-9. [Link] [In Persain].
Munastiwi E. (2020). Colorful online learning problem of early childhood education during the covid-19 pandemic. Al-Ta lim Journal, 27(3), 227-235. [Link]
Olatunji BO, Cisler JM & Deacon. J. (2010). Efficacy of cognitive behavioral therapy for anxiety disorders: a review of meta-analytic findings. Psychiatric Clinics, 33(3), 557-577. [Link]
Peng L, Li M, Zuo X & et al. (2014). Application of the Pennsylvania resilience training program on medical students. Personality and Individual Differences, 61(4), 47-51. [Link]
Prikhidko A, Long H & Wheaton MG. (2020). The effect of concerns about covid-19 on anxiety, stress, parental burnout, and emotion regulation: the role of susceptibility to digital emotion contagion. Frontiers in public health, 8(4), 894. [Link]
Roskam I, Brianda ME & Mikolajczak M. (2018). A step forward in the conceptualization and measurement of parental burnout: the parental burnout assessment (PBA). Frontiers in Psychology, 9(4), 758-769. [Link]
Shahisadrabadi F, Khosravi Z, Rahmatinejad P & Yazdi, M. (2020). The experience of the anger in individual with obsessive compulsive disorder: a qualitative study. Journal of Psychological Achievements, 27(2), 171-192. [Link]
Sheykholeslami A, Mohammad N, Seyedesmaili ghomi N. (2016). Comparing the parenting stress, happiness and cognitive flexibility of mothers with intellectually disable and learning disable children. Journal of Learning Disabilities, 5(4), 25-42. [Link] [In Persain].
Shomali Ahmadabadi, M, Barkhordari Ahmadabadi A & Arianpour L. (2020). The role of parental burnout in elementary school abuse in the Covid-19 epidemic. Scanning in Humanities Education, 6 (24), 17-32. [Link] [In Persain].
Stice E, Rohde P, Gau JM & Wade, E. (2010). Efficacy trial of a brief cognitive–behavioral depression prevention program for high-risk adolescents: effects at 1-and 2-year follow-up. Journal of Consulting And Clinical Psychology, 78(6), 856-867. [Link]
Sullivan L, Carter JE, Houle J, & et al. (2021). Evaluation of a resilience training program for college student-athletes: A pilot study. Journal of American College Health, 13(4), 1-8. [Link]
Turk BA. (2020). The relationship of coping style and emotional intelligence on parental burnout. (Doctoral Dissertation, Northcentral University). [Link]
World Health Organization. Coronavirus disease 2019 (COVID-19) situation report–34. Geneva, Switzerland: World Health Organization; 2020. [Link]
_||_