اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی - عاطفی بر روی اختلالات رفتاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیاذر محمدی گرکانی 1 , فریبرز درتاج 2 , علیرضا کیامنش 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - استاد گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اختلالات رفتاری, عملکرد تحصیلی, مهارتهای اجتماعی-عاطفی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی- عاطفی به روش YCDI (You Can Do It ) بر اختلالات رفتاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود. روش شناسی: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش را 40 نفر از دانشآموزان دختر منطقۀ 1 تهران که در سال تحصیلی 97-1396 در پایۀ هشتم تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس برای انجام تحقیق انتخاب شد. سپس، به روش تصادفی ساده دو مدرسه از بین مدارس این منطقه انتخاب و 40 نفر از دانشآموزان پایۀ هشتم که با استفاده از آزمونهای غربالگری سیاهۀ مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992)، فرم سیاهۀ رفتاری کودک (CBCL در آزمون آخنباخ و پرسشنامۀ عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) شناسایی شده بودند به تصادف در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایشی در یازده جلسه مهارت های اجتماعی- عاطفی با روش YCDI آموزش داده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس در سطح معناداری 05/0 و با استفاده از نرم افزار spss21 انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخلۀ آموزشی YCDI منجر به کاهش اختلالات رفتاری و افزایش عملکرد تحصیلی شد (001/0>P). همچنین از بین مؤلفههای عملکرد تحصیلی، آموزش مهارتهای اجتماعی - عاطفی بر روی انگیزش بیشترین اثر و بر روی اثر هیجانی و فقدان کنترل پیامد کمترین اثر را داشت. نتیجه گیری : معلمان در کنار تدریس مهارتهای شناختی به دانشآموزان به آموزش مهارتهای عاطفی-اجتماعی نیز اقدام نمایند.
_||_