تأثیر توانمندسازی تربیتی مادران مطلقه بر مشکلات عاطفی-رفتاری دختران 7 تا 10 سال
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیمهدی رستمی 1 , پریسا باقری 2 , فریدون اسلامی 3
1 - دانشجوی دکتری مشاور خانواده
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
3 - دانشجوی دکتری مشاوره خانواده
الکلمات المفتاحية: دختران, مشکلات عاطفی – رفتاری, توانمندسازی تربیتی, مادران مطلقه,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش توانمندسازی تربیتی مادران مطلقه بر مشکلات عاطفی – رفتاری دختران 7 تا 10 ساله اجرا شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه گواه بود. جامعة آماری این پژوهش شامل دختران 7 تا 10 ساله محروم از پدر مقطع دبستان غرب تهران که در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی بوده؛ به این صورت که از بین دانش آموزان دختر محروم از پدر ارجاع داده شده (به دلیل مشکلات هیجانی و رفتاری) به مرکز مشاوره منطقه 22 تهران و بر اساس مطالعه پرونده این دانش آموزان و با اعلام رضایت مادرانشان جهت محرمانه ماندن اطلاعات و حضور در جلسات درمان 20 نفر از مادران این دانش آموزان بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامه تواناییها و مشکلات (گودمن، 1997) بود. در گروه آزمایش 8 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) مداخله صورت گرفت. دادهها از طریق مدل آماری آزمون اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار Spss-21 تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش توانمندسازی تربیتی مادران مطلق بر کاهش مشکلات عاطفی (افسردگی و اضطراب) و مشکلات رفتاری (سلوک، بیشفعالی و مشکل با همسالان) در دختران 7 تا 10 ساله در مرحله پس آزمون و پیگیری موثر بوده است ((P≤0/01. همچنین این نتیجه در مورد بهبود نوعدوستی در این کودکان در مرحله پس آزمون و پیگیری نیز موثر بود ((P≤0/01.
_||_