بررسی رابطه سبکهای رهبری مدیران با خلاقیت در معلمان مدارس پسرانه ابتدایی شهر پُلدختر
الموضوعات :داریوش مهری 1 , محمود ابوالقاسمی 2 , حسن محجوب عشرت آبادی 3 , مرتضی مهدوی نیک 4
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری (نویسنده مسئول) darushmehri@yahoo. com
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهرانM_abolghasemi@sbu.ac.ir
3 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری hassanmajub@ut.ac.ir
4 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی mahdavinikm@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: رهبری تحولی, رهبری تبادلی, خلاقیت, رهبری,
ملخص المقالة :
زمینه: یکی از راههای دستیابی به خلاقیت در آموزش و پرورش، بهره گیری از معلمان خلاق و مبتکر است. خلاقیت معلمان میتواند کیفیت خدمات آموزشی به دانش آموزان را افزایش دهد. سبکهای رهبری مدیران مدارس، با توجه به رویکردی که به معلمان دارند، در رشد خلاقیت یا کاهش آن مؤثرند. هدف: پژوهش حاضر، به بررسی رابطة سبکهای رهبری مدیران با خلاقیت معلمان در مدارس ابتدایی می پردازد. این پژوهش از نوع همبستگی و کاربردی است. روش: جامعه آماری تحقیق، کلیه معلمان دوره ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان پل دختر هستند که با روش تصادفی ساده، از بین آنها 97 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه استاندارد سنجش خلاقیت رندسیپ[1] و سبک رهبری تحولی - تبادلی باس[2] بوده و تجزیه و تحلیل دادهها از طریق شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری (همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه و رگرسیون) انجام گرفته است. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که سبک رهبری تحولی، بیش از سبک رهبری تبادلی با خلاقیت معلمان در ارتباط است. از بین مؤلفههای سبک رهبری تحولی، دو مؤلفه رهبری فرهمند و ملاحظه فردی با هم 5/29 درصد از واریانس خلاقیت معلمان را تبیین نمودند. همچنین مؤلفه پاداش مشروط مربوط به سبک رهبری تبادلی تنها 7/9 درصد از واریانس خلاقیت معلمان را تبیین نمود. نتیجهگیری: برنامهریزی دورههای آموزشی مربوط به بهبود مهارت رهبری تحولی جهت دستاندرکاران مدرسه، به ویژه مدیران و معلمان، به منظور موفقیت و تعالی مدرسه ضرورتی اجتنابناپذیر است. رهبری اثربخش، مستلزم به کارگیری هم سبک رهبری تحولی و هم سبک رهبری تبادلی است. بنابراین مدیران مدارس بایستی ضمن به وجود آوردن شرایط و فضای لازم برای انگیزش درونی و خودکارآمدی معلمان، به مشوقها و پاداشهای بیرونی نیز توجه لازم را داشته باشند. [1]. rendsipp [2]. bass