تبیین رابطه انگیزه پیشرفت، مرکز کنترل و ریسکپذیری با خلاقیت
الموضوعات :
حجتالله مرادی پردنجانی
1
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، مربی گروه مدیریت، شهرکرد، ایران و دانشجوی دکتری (نویسندة مسئول)
h.moradi@iaushk.ac.ir)
پریوش جعفری
2
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، استادیار گروه مدیریت، تهران، ایران pjaafari@yahoo.com)
محمد قاسمی
3
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، استادیار گروه روانشناسی، شهرکرد، ایران ghasemi481@yahoo.com)
ستار صادقی
4
(دانشگاه کاشان، استادیار گروه جامعهشناسی، کاشان، ایران astare2008@gmail.com)
حسین حیدری
5
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، مربی گروه علوم تربیتی، شهرکرد، ایران hoseinheidari_50@yahoo.com)
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, انگیزه پیشرفت, ریسکپذیری, مرکز کنترل,
ملخص المقالة :
زمینه: خلاقیت را خلق اندیشهها، ایدهها، افکار نو و متفاوت نگریستن به امور، عبور از مرز دانستههای محدود به حیطه نادانستههای نامحدود و ابداع راهحلهای جدید برای یک مسئله تعریف کردهاند. خلاقیت مهمترین ویژگی افراد کارآفرین است؛ بهنحویکه ویژگیهای دیگر کارآفرینان همچون انگیزه پیشرفت، مرکز کنترل و ریسکپذیری آنان بر خلاقیت تأثیر معناداری دارند. هدف: این مقاله درصدد است تا رابطه بین انگیزه پیشرفت، مرکز کنترل و ریسکپذیری دانشجویان را با خلاقیت آنان مورد برسی قرار دهد. روش: طرح آن از نوع توصیفی بوده که با هدفی کاربردی و به روش همبستگی انجام گرفته است. برای اندازهگیری متغیرها نیز از پرسشنامه هرمانز (1970)، راتر (1966)، احمدپورداریانی (1389) و کفایت (1373) استفاده شد. جامعة تحقیق را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تشکیل میدهد که از میان آنها تعداد 200 دانشجو به روش طبقهای انتخاب شدند و دادههای بهدستآمده با روشهای همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر، تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که از میان متغیرهای انگیزه پیشرفت، مرکز کنترل و ریسکپذیری، متغیر انگیزه پیشرفت و مرکز کنترل بیشترین تأثیر و ریسکپذیری تأثیر کمتری بر خلاقیت دارد. نتیجهگیری: مهمترین نتیجه تحقیق حاضر این است که با تقویت انگیزه پیشرفت و مرکز کنترل درونی دانشجویان، میتوان خلاقیت آنان را افزایش داد.