اثربخشی روش اکتشافی هدایت شده در درس ریاضی بر خلاقیت دانشآموزان دختر سوم ابتدایی
الموضوعات :جمال الدین کولایی نژاد 1 , سمیه جعفری ندوشن 2
1 - عضو هیأت علمی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی koolaiinezhad@atu.ac.ir
2 - کارشناسی ارشد آموزش ابتداییsomayeh_jafari11@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: ابتکار, روش اکتشافی هدایت شده, خلاقیت (سیالی, بسط, انعطاف پذیری) ریاضی,
ملخص المقالة :
زمینه: روشهای تدریس متفاوتی در زمینة تدریس ریاضی مدنظر نظامهای آموزشی است.که هر روش تأثیرها و پیامدهای خاص خود را بر حیطههای شناختی، عاطفی، روانی حرکتی و تفکر خلاق و غیره دارد. اما عدم استفاده از روشهای فعال تدریس ریاضی و عدم توجه به پرورش خلاقیت ریاضی در مدارسمان توجه ما را به روش اکتشافی هدایت شده جلب کرده است. هدف: هدف از اجرای پژوهش ، شناخت نحوة تأثیر روش تدریس اکتشافی هدایت شده در درس ریاضی بر خلاقیت دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی است. روش: در این تحقیق از طرح پیش آزمون و پس آزمون گروه گواه و روش نیمه تجربی استفاده شده است. برای این منظور 30 نفر از دانش آموزان دختر سوم ابتدایی شهرستان اردکان در سال تحصیلی 91-90 به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مورد آزمون خلاقیت قرار گرفتند یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد که روش تدریس اکتشافی هدایت شده بر حیطههای مختلف خلاقیت ریاضی دانش آموزان تأثیر داشته و آن را افزایش داده است،بدون شک میتوان این روش را یکی از روشهای متناسب تدریس ریاضی در جهت هر چه خلاقتر شدن دانش آموزان در درس ریاضی دانست. نتیجه گیری: این پژوهش اذعان دارد به این که ،استفاده از روشهای تدریس فعال در مدارس، به خصوص روش اکتشافی هدایت شده در درسی مانند ریاضیات که دانش آموزان را با چالش مواجه کرده است ، خلاقیت دانش آموزان را افزایش میدهد.