بررسی رابطه خلاقیت با راهبردهای مقابلهای دانشجویان
الموضوعات :مجتبی واحدیان 1 , نجمه حسینی خواه 2
1 - نویسنده مسئول
2 - نویسنده
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, راهبردهای مقابله ای, راهبرد مسئله مدار, راهبرد هیجان مدار, راهبرد اجتنابی,
ملخص المقالة :
زمینه: خلاقیت موضوع مهم و جالبی برای مطالعه است. بسیاری از پژوهشگرانی که در زمینه خلاقیت مطالعه کرده اند بخشی از مطالعات خود را به توصیف ویژگی های افراد خلاق اختصاص دادهاند و مجموعه ویژگی های مطرح شده نیز در طیف نسبتاً گسترده ای قرار میگیرد. هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی ارتباط راهبرهای مقابله ای (شیوه هایی که افراد در رویارویی با مسائل در زندگی روزمره از آن استفاده می کنند) با خلاقیت می باشد. روش: پژوهش حاضر با استفاده از آزمون همبستگی، رابطه بین متغیر ها را مورد بحث و بررسی قرار داده است. یافتهها: بین خلاقیت با شیوه مقابله مسئله ای رابطه وجود ندارد. اما بین خلاقیت و دو مؤلفه دیگر یعنی شیوه مقابله هیجان مدار و اجتنابی رابطه معنادار به دست آمد. نتیجه گیری: دانشجویانی که از خلاقیت بیشتری برخوردار هستند در مواجهه با مسائل، بیشتر، از راهبردهای مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی استفاده می کنند.