تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق
الموضوعات :حسین زنگنه 1 , سیده رقیه موسوی موسوی 2 , مهدی بدلی 3
1 - نویسنده
2 - نویسنده
3 - نویسنده مسئول
الکلمات المفتاحية: فناوری اطلاعات و ارتباطات, تفکر خلاق, ابتکار,
ملخص المقالة :
زمینه: پیشرفتهای سریع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر، به سمت نیازهای انسان نیز رهنمون شده است. یکی از نیازهای اساسی و سازنده انسان، خلاقیت است که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری نقش مؤثری دارد. تاکنون اثر متغیرهای زیادی بر خلاقیت مورد بررسی قرار گرفته شده است، اما تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق نادیده گرفته شده است. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، بر پرورش تفکر خلاق بوده است. روش: در این پژوهش از روش شبه آزمایشیبا طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شده است. در اجرای پژوهش ابتدا آزمون خلاقیت به هر دو گروه (آزمایش و کنترل) داده شد و سپس نمرات حاصل از آزمون با روش آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های این پژوهش، اثربخشی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش را در خلاقیت به طور کلی و در عنصر ابتکار نشان داد. اما فرضیه های مربوط به عناصر دیگر خلاقیت یعنی سیالی، انعطاف پذیری و بسط از نظر آماری تأیید نشدند. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش نوید بخش رشد و شکوفایی خلاقیت به ویژه در عنصر ابتکار آن است.