بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری (در میان مدیران و کارکنان شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه)
الموضوعات :جعفر صادق فیضی 1 , احسان یوسفی 2 , محمد سلیمانی 3
1 - نویسنده
2 - نویسنده مسئول
3 - نویسنده
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, نوآوری محصول, نوآوری فرایند, نوآوری تدریجی, نوآوری بنیادین (رادیکال),
ملخص المقالة :
دانش به عنوان اساس و مهم ترین عامل رقابت مطرح شده است و در کنار دانش، نوآوری نیز به عنوان مهم ترین عامل جهت بقای شرکت های فناور و دانش بنیان شناخته شده است. فرایند دانش آفرینی، همان تولید دانش و در نهایت تبدیل آن به محصولات و خدمات از طریق مفهوم نوآوری است. تحقیقات مربوط به نوآوری بیان می کند که شرکت ها در تبدیل تکنولوژی جدید به موفقیت تجاری، نیازمند دارایی های مکمل از جمله خلاقیت و نوآوری می باشند. شرکت هایی با ابداع گری های بزرگتر، در پاسخ به محیط های متغیر و در توسعه توانایی های جدیدی که به آنها اجازه رسیدن به عملکرد بهتر را می دهد، موفق تر خواهند بود. هدف از این تحقیق بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری در شرکت های فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. یافته های پژوهش نشان دهنده وجود رابطه معنا دار بین مدیریت دانش و نوآوری (محصول، فرایند، تدریجی و بنیادی) می باشد بنابراین توجه بیشتر شرکت ها به مدیریت دانش، باعث افزایش نوآوری در آنها خواهد گردید.