بررسی رابطه بین نیاز به ساختار و خلاقیت هیجانی در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان
الموضوعات :
مریم صمدی
1
(دانشجوی دکتری رشته روانشناسی، آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان (نویسندة مسئول) samadi.m.1988@gmail.com)
امیر قمرانی
2
(استادیار دانشگاه اصفهان. رشته روانشناسی، آموزش کودکان با نیازهای خاص Aghamarani@yahoo.com)
عبدالحسین شمسی
3
(کارشناس ارشد رشته روانشناسی، آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان h.Shamsi915@gmail.com)
مریم احمدزاده
4
(کارشناس ارشد رشته روانشناسی، آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان ahmadzadeh18@gmail.com)
سید حسین سیادتیان
5
(کارشناس ارشد رشته روانشناسی، آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان h.siadatian@gmail.com)
الکلمات المفتاحية: دانشآموزان, خلاقیت هیجانی, نیازبهساختار,
ملخص المقالة :
زمینه: نیاز به ساختار، مفهومی است که اولین بار توسط کراگلانسی و همکاران (1990) مطرح شد. نیازبهساختار تمایلی برای جستوجوی ساختار، ساده کردن اطلاعات پیچیده و اجتناب از سردرگمی و ابهام تعریف شده است. هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه نیازبهساختار با خلاقیت هیجانی در بین دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر اصفهان بود. روش: مشارکتکنندگان این پژوهش 270 تن از دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر اصفهان بودند که به شیوه خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش متغیرهای پژوهش شامل پرسشنامه نیازبهساختار (روتز و ون هیل، 2007) و پرسشنامه خلاقیت هیجانی (آوریل، 1999) بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد، بین نیازبهساختار و ابعاد خلاقیت هیجانی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. طبق نتایج بهدستآمده ضریب همبستگی بین نیازبهساختار با مؤلفه نوآوری 64/0-، آمادگی 63/0-، با مؤلفه اثربخشی 63/0- و با خلاقیت هیجانی کل 64/0- است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که افراد دارای نیازبهساختار بالا در همه ابعاد خلاقیت (نوآوری، اثربخشی و آمادگی) نمرات کمتری کسب میکنند و در سطوح پایینتری قرار دارند.