مقایسه تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی پنج مرحلهای بایبی و سنتی بر خلاقیت و یادگیری دانش آموزان سال سوم راهنمایی در درس علوم
الموضوعات :مهسا مرادی 1 , خدیجه علی آبادی 2 , فریبرز درتاج 3
1 - نویسنده مسئول
2 - نویسنده
3 - نویسنده
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, یادگیری, الگوهای آموزشی, الگوی پنج مرحلهای بایبی,
ملخص المقالة :
زمینه: امروزه شیوههای جدید و فعال در یادگیری مورد توجه بسیار قرار گرفته است، تأکید این شیوهها بر درگیر کردن دانش آموزان با مسائلی است که با زندگی واقعی آنان مرتبط است. روش مبتنی بر الگوی بایبی یکی از الگوهای فعال میباشد. هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی پنج مرحلهای بایبی و سنتی بر خلاقیت و یادگیری دانش آموزان سال سوم راهنمایی در درس علوم بوده است. روش: تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم شهر قزوین که در سال تحصیلی 90-1391 مشغول به تحصیل بودهاند تشکیل میدهد. نمونه این پژوهش 61 نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی بودند. نمونه گیری به دلیل محدودیت اجرا به صورت نمونه گیری در دسترس انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده از آزمون آماری کوواریانس وT اختلافی استفاده شد. یافتهها: طبق نتایج میتوان گفت که بین میزان خلاقیت و یادگیری دانش آموزانی که با روش بایبی آموزش دیدهاند، نسبت به دانش آموزانی که با روش سنتی آموزش دیدهاند تفاوت معنی داری وجود دارد و این تفاوت به نفع گروهی است که با روش بایبی آموزش دیدهاند. نتیجه گیری: به کار گیری شیوههای جدید آموزشی سبب میشود دانش آموزان به تفکر عمیق بپردازند، چگونه یاد گرفتن را بیاموزند و به یادگیرندگانی همیشگی تبدیل شوند. پیشنهاد میشود که از الگوی طراحی بایبی به عنوان الگویی مناسب برای دستیابی یادگیرندگان به فهم عمیق از موضوع و افزایش تفکر واگرا بهره گرفته شود. 1. instructional design models [2]. Bybee (5E) instructional design model [3]. learning [4]. creative