بررسی تأثیر میدان بازی مجازی بر خلاقیت مشارکتی و پیشرفت یادگیری فراگیران در پودمان ترکیبی آموزش واژگان زبان انگلیسی
الموضوعات :فرهاد قربان دردی نژاد 1 , سعید خزایی 2
1 - استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران (نویسندة مسئول) farhad@srttu.edu
2 - دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز saeed.khazaie@gmail.com
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
چکیده زمینه: اگرچه روشهای سنتی آموزش زبان انگلیسی در ارتقای توانش زبانی فراگیران چندان موفق نبودند، اما پیشرفت فناوریهای نوین ارتباطی با بهرهگیری از دانش و تلاش جمعی فراگیران موفقیت برنامههای آموزشی را درگرو کاربرد اصولی خود قرار داده است. هدف: این پژوهش با طرح سهبعدی بر آن بود تا تأثیر میدان بازی مجازی را بر ارتقای خلاقیت مشارکتی و زایایی افکار فراگیران به هنگام یادگیری واژگان انگلیسی در پودمان ترکیبی یاددهی و یادگیری مشتمل بر بازیهای مجازی بومی و غیربومی موردبررسی قرار دهد. روش: در این مطالعه که به روش شبه آزمایشی انجام شد، تعداد 180 دانشآموز دختر و پسر سال دوم متوسطه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند تا بعد از شرکت در آزمون تعیین سطح واژگان انگلیسی برای تعیین یکنواختی میزان آشنایی آنان با زبان انگلیسی، محتوای جدید را در 16 جلسه آموزش ترکیبی فراگیرند. یافتهها: تجزیهوتحلیل کیفی و کمّی مشتمل بر روشهای توصیفی و استنباطی عملکرد فراگیران در بازیها و همچنین بررسی عملکرد آنها در ارتباط با گویههای خلاقیت و یادگیری از همگرایی نتایج به سمتوسوی تأثیر معنادار بازی بر خلاقیت مشارکتی و یادگیری واژگان انگلیسی حکایت میکند. نتایج: مشارکت فراگیران در تولید و تمرین بازی مجازی ضمن هموار کردن راه در فعال کردن دانش اندوختة فراگیران به آنان در تداعی گذشته و تجسم آینده کمک میکند. درواقع، نتایج نشان داد که با تغییر فرایند حل مسئله از شیوه خلاقیت انفرادی در هنگام یادگیری زبان انگلیسی به شیوه خلاقیت مشارکتی، توان فراگیران در یادگیری واژگان به شکل معناداری ارتقاء مییابد.