بررسی سطح خلاقیت و ریسکپذیری دانشجویان رشتههای کشاورزی
الموضوعات :
1 - دکتری علوم تربیتی،کارآفرینی،دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری.
mehdy1352@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, ریسک پذیری, دانشجویان کشاورزی,
ملخص المقالة :
زمینه: امروزه، دیگر نقش و اهمیت خلاقیت و ریسک پذیری به عنوان عاملی مؤثر در کارآفرینی بر کسی پوشیده نیست و با توجه به جایگاه آموزش عالی و نقش بخش کشاورزی در استقلال ملتها، بررسی این شاخصها برای برنامه ریزیهای آتی مهم به شمار میرود. هدف: این پژوهش به منظور بررسی سطح خلاقیت و ریسک پذیری در دانشجویان رشتههای کشاورزی انجام گرفته است. روش: جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بود (2340 N=) که تعداد 379 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی،انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه تهیه شده توسط اسداله کردنائیج و همکاران بوده که روایی آن توسط طراحان پرسشنامه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (92/0= α) تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز در دو بخش توصیفی و تحلیل، با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس[1] انجام گردید. یافتهها: دانشجویان مورد مطالعه، در ویژگی ریسک پذیری و خلاقیت ضعف جدی دارند. بین پسر ها و دختر های دانشجو، در ویژگی خلاقیت اختلاف معناداری وجود ندارد، اما ویژگی ریسک پذیری دختران بالاتر از پسران بوده و بین آنها اختلاف معنا داری وجود دارد و بین دانشجویان رشتههای مورد مطالعه، از نظر ویژگی ریسک پذیری اختلاف معناداری مشاهده نمیگردد. در ویژگی خلاقیت، دانشجویان رشته مرتع داری،به جز زراعت، با بقیه رشتهها اختلاف دارند و دانشجویان رشته زراعت نیز با رشتههای مرتع داری، خاکشناسی و صنایع غذایی اختلاف نداشته ولی با بقیه رشتهها اختلاف دارند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر پایین بودن سطح برخورداری دانشجویان مورد مطالعه از خصایص کارآفرینی مورد نظر و وجود اختلاف بین برخی رشتهها و نیز مشخص بودن اثر آموزش و پرورش بر تقویت خصایص کارآفرینانه، بازنگری و برنامه ریزیهای جدی و نوین آموزشی ضروری است. [1]. Spss