بررسی رابطه جو عاطفی خانواده با خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان اصفهان
الموضوعات :جواد خلعتبری 1 , فاطمه زهرا سهیلی پور 2
1 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
2 - دانشجوی مقطع دکتری تخصصی مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، خمینی شهر، ایران
الکلمات المفتاحية: کودکان, خانواده, خلاقیت, جو عاطفی, مشاوره,
ملخص المقالة :
زمینه: امروزه خلاقیت جایگاه خاصی را در روانشناسی به خود اختصاص داده است. توجه به پرورش خلاقیت کودکان یکی ازمهمترین برنامهها برای توسعة کشور در زمینههای مختلف میباشد. هدف: با توجه به اهمیت بعد تربیتی خلاقیت و نقش خانواده در بالفعل کردن جنبههای گوناگون رشد، هدف کلی تحقیق بررسی ارتباط بین جو عاطفی خانواده با خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدائی می باشد. روش: جامعة آماری دانشآموزان دختر پایة پنجم مقطع ابتدائی ناحیة 1 شهر اصفهان و والدین آنها میباشند. نمونه آماری 220 نفر از دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدائی و والدین آنها می باشند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار اندازهگیری پرسشنامة شیوة فرزندپروری و آزمون خلاقیت تورنس میباشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفته است. یافته ها: نتایج تحقیق نشان می دهد بین جو عاطفی خانواده و خلاقیت در سطح رابطه وجود ندارد. بین سبک مقتدرانه و خلاقیت در سطح رابطه وجود ندارد. بین سبک سهل گیر و مستبد با خلاقیت در سطح رابطه معکوس وجود دارد. نتیجه گیری: بهترین سبک فرزندپروری، سبک مقتدرانه میباشد. والدین در این سبک در تربیت سخت و در امر کنترل میانه رو هستند. انتظارات آنها قاطعانه با رفتاری سنجیده و معقول میباشد و محدودیتهای متناسب و منطقی برای کودکان اعمال میکنند. کودکان این والدین پرانرژی، شایسته، قابل اعتماد و مستقل و.... میباشند.
اسبورن، الکس اس. (1966). پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت. ترجمه: حسن قاسمزاده. (1375). چاپ سوم، تهران: انتشارات نیلوفر.
بستان، حسین. (1383). اسلام و جامعهشناسی خانواده. چاپ اول، قم: موسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه.
بندک، موسی؛ ملکی، حسن؛ عباس پور، عباس؛ ابراهیمی قوام، صغری. (1393). بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر خلاقیت دانش آموزان. فصل نامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(1)، 190-200.
جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره. (1373). بررسی جو عاطفی خانواده و خلاقیت کودکان. پایاننامه کارشناسی ارشد (چاپ نشده) دانشگاه تربیت مدرس.
حسینی، افضلالسادات. (1378). ماهیت خلاقیت و شیوههای پرورش آن. چاپ اول، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
خدارحیمی، سیامک. (1383). بررسی رابطه محیط خانوادگی با خلاقیت غیرکلامی دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی شهرستان شیراز. نخستین کنگره سراسری آسیبشناسی خانواده در ایران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
ساعتچی، محمود. (1382). روانشناسی کاربردی برای مدیران. چاپ هفتم، تهران: مؤسسه نشر ویرایش.
کاظمی زاده، هاجر و نوری قاسم آبادی، ربابه. (1394). بررسی رابطه عاطفه مثبت، عاطفه منفی و انگیزش درونی با خلاقیت. فصل نامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(1)، 49-63.
میرلوحی، فخرالسادات؛ مولوی، حسین؛ آتشپور، سیدحمید. (1386). رابطه بین جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانشآموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان. نشریه دانش و پژوهش در روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان، 31 ، 82-69.
نلسون، ریتا ویکس. ایزرائل، الن سی. (1933). اختلالهای رفتاری کودکان. ترجمه: محمدتقی منشی طوسی. (1367). مشهد: انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
Adkins, K.L. (2003). Predicting self-esteem based on perceived parental favoritism and birth order, from http://submitetsu.edu/etd/theses.available/etd-0326103-094946/ unrestricted/Adkins KD40803f.pdf.
Alvino, J. (1995). Considerations and strategies for parenting the gifted child. From http: www.gifted. Uconn. edu/nrcgt/reports / rm95218/rm 95218.pdf.
Doherty, W. (2006). The couple relationship: is it important to parenting. From www. dsyon line. Com/mpg 2.5/parent_traning prevention.htm.
Fowler, L.k., County, C. (1997). Encouraging creativity in children. From http:// mommytips. Com/article/Eduction/ Encouraging %20 creativity.htm.
Freeman, J. (2000). Families, the Essential context for Gifts and Talents. From http:// www.joan freeman.com/ content/free-families in context doc.
Ginsburg, K.R. (2007). The Importance of play in promoting Healthy child Development and maintaining strong parent –child Bonds. From pediatrics. Aappublications. Org/cgi/content/full/119/1/182.
Hobart, C., Frankel, Y. (2001). Foundaction in caring for children. ByNelson thornes ltd.
Jalongo, M. R. (2003). The child's Right to creative though and Expression. From www.questia.com/pm.qstga=08se=ggisc8d=5002531296.
Kandel, D. B. (1990). Parenting styles, drugus, and children's adjustment in families of young adult. Jurnal of marrig & the family. 52.1830-1970.
Mckay, M. (2006). Parenting practices in Emerging Adulthood. Development of a new measure. From contentdm.lib.byu.edu/ETD/ image/etd1359.pdf.
Michel, M., Dudek, S. (1991). Mother-child relationships and creativity. From http://www.inform world.com/index/916432561.pdf.
Miller, B., Gerard, D. (1979). Family influences on the Development of Creativity in children. From www.jstor. Org/stable/ 581942.
Moore, S.G. (1992). The role of parents in the development of peer group competence. From http. //www.uTaide.com/png/Social. Htm.
Moore, K.A., Zaff, J. F. (2002). Building a better teenager: a summary of what works in adolescent development. Washangton, DC: Child Trend.
Moor, K.A., Guzman, L. Hair, E., Lippman, L., & Garrett, S (2004). Parent teen relationships and interactions. From http://www.childtrend.org.
Morgan, M.L., Wampler, K. (2003). Fostering client creativity in family therapy: A processResearch study. From http //: www.springerlink.com/ index/wx83710420311354.pdf.
Pisacano, S.E. (2006). The Relationship between parenting style and Academic success among college students. From hHp: // ref. lib. Rowan. Edu/rowan_theses/Ru 2006/0072RELA.pdf
The earlychildhood knowledge centre. (2007). parenting styles, behaviour and skills and their impact on young children. From http://www.ccl-cca. Ca/pdfs/…/Dec-13-07-parenting-styles.pdf.
Torranco E.P., Goff, K. (1990). Fostering Academic creativity in gifted students. From http://www.eri cdigests.org/pre.9216/academic.htm.
Wells, K. R. (2004). Creativity. From
_||_