تحلیل ویژگی های شخصیتی کارآفرینی در بین دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه (مطالعه موردی استان کردستان)
الموضوعات :حسین عبداللهی 1 , جواد آقامحمدی 2 , عباس عباسپور 3 , علی دلاور 4
1 - دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 - استاد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: دانش آموزان, واژه های کلیدی: کارآفرینی, ویژگی های شخصیتی کارآفرینی,
ملخص المقالة :
زمینه: تحقیقات بیانگر آن است که ویژگی های فردی و شخصیتی کارآفرینی یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده بر رفتارکارآفرینی می باشند ویژگی هایی مانند ریسک پذیری، استقلال طلبی، خلاقیت و نوآوری، تحمل ابهام، سلامت فکری، عملگرایی و غیره. هدف: این پژوهش با هدف تحلیل ویژگی های شخصیتی کارآفرینی دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان اجرا شده است. روش: به منظور بررسی و آزمون سوالات پژوهش از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان و نمونه آماری مطابق با فرمول کوکران 364 نفر برآورد گردیده است. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان از آن دارد که در بین ویژگی های هشت گانه شخصیتی کارآفرینی بیشترین موافقت مربوط به عملگرایی با 58/2 و کمترین موافقت از نظر دانش آموزان مربوط به کانون کنترل با 35/2 بوده است. نتایج تحلیل عاملی بیانگر آن است که عملگرایی و نیاز به موفقیت بیشترین بار عامل و کانون کنترل و رویاپردازی کمترین بارعاملی را به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری: میانگین نمره کارآفرینی در هر یک از ابعاد هشت گانه نشان از آن دارد که دانش آموزان از نظر ویژگی های فردی و شخصیتی کارآفرینی در وضعیت بسیار مناسبی قرار ندارند.
قرآن کریم.
احمدپور داریانی، محمود و عزیزی، محمد.(1392). کارآفرینی. تهران: نشر محراب قلم.
احمدپور داریانی، محمود.(1393). کارآفرینی. تهران: انتشارات ساکو.
احمدی، غلامعلی و فضائلی فر، زینب.(1392). تحلیل محتوای کتاب های آموزش حرفه وفن دوره راهنمایی بر اساس شاخص های کارآفرینی. توسعه کارآفرینی،6 (1) ، 165-183.
اکبری، کرامت الله. (1387). توسعه کارآفرینی رویکر آموزشی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
امین بیدختی، علی اکبر و قاسمی، طاهره.(1392). مقایسه ویژگی های شخصیتی مرتبط با کارآفرینی در دانش آموزان دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی شهرستان گرمسار. پژوهشهای آموزش و یادگیری،20(3)، 289-302.
بادآور نهندی، یونس و زارعی، مصطفی. (1391). بررسی ویژگی های کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه های ایران. فراسوی مدیریت، 5(20)،79-100.
بهرام زاده، محمدمهدی؛ باورصاد، بلقیس؛ جعفرپور، محمود. (1389). ارزیابی نقش جو سازمانی در روحیه کارآفرینی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اهواز، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(1)، 151-180.
پارسا، عبداله؛ عبدالوهابی، مرضیه؛ ظریف، سکینه. (1390). بررسی تأثیر شیوه های حل مسأله بر شخصیت کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 4(14)، 145-165.
جعفری مقدم، سعید و سادات فخارزاده، آرزو.(1390). توسعه ی نگرش کارآفرینانه در کتاب های درسی. توسعه کارآفرینی، 3(11)، 47-66.
حسین پور، علی.(1395). مبانی کارآفرینی: مفاهیم و الگوها. تهران: انتشارات نو ردانش.
خسروانی فرد، حسین و ستوده، عبدالقهار.(1392). تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره پیش دانشگاهی از نظر میزان توجه به عوامل مرتبط با کارآفرینی. پنجمین همایش ملی آموزش. تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
دلاور، علی. (1395). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.(1390). تهران: وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران.
شاه حسینی، علی .(1390). کارآفرینی. تهران: نشر آییژ.
شهسواری، خلیل. (1394). خلاقیت و کارآفرینی. سنندج: انتشارات نوبیان.
صمدآقایی، جلیل.(1382). سازمان های کارآفرین. تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
عابدزاده، عشرت.(1391). مدیران و کارآفرینی دانش آموزان متوسطه نظری و فنی حرفه ای دخترانه شهر ری. رشد آموزش فنی حرفه ای و کاردانش، دوره8(2) ، صص40-49.
عابدینی بلتریک، میمنت و عقیلی، رمضان.(1392). بررسی جایگاه مفهوم خلاقیت در کتاب های درسی دوره ابتدایی. تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، پنجمین همایش ملی آموزش.
عباس زاده، حسن. (1394). گرایش به کارآفرینی. تهران: انتشارات گهواره کتابیران.
عبدالخانی، علی و عبدالخانی، سکینه.(1394). تحلیل محتوای کتب کار و فناوری دوره اول متوسطه در زمینه کارآفرینی بر اساس تکنیک ویلیام و حیطه شناختی بلوم. تهران: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور. سومین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال.
فروزانفر، حمید؛ فروزانفر، هومن و باروج، صمد. (1391). کارآفرینی با گرایش کارآفرینانه سازمانی. تهران: انتشارات مرکز آموزش و پژوهشهای صنعتی ایران.
لاکس، مارتین و لاگونا، ماریولا.(1393). کارآفرینی رویکردی روان شناختی. ترجمه سید مصطفی رضوی و دیگران. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
محمدی زاده، سمیه؛ تجری، مجتبی و صاحبی، سمیه.(1392). تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی با تأکید بر فرهنگ کار. تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. پنجمین همایش ملی آموزش.
مرادی، میترا؛ کوهستانی، حسینعلی و بهرام زاده، حسینعلی .(1387). بررسی ویژگی های بنیادین کارآفرینی در دانش آموزان دوره متوسطه خراسان شمالی و ارائه راهکار جهت تقویت این ویژگی ها. پژوهشنامه تربیتی، 5(17)، 115-128.
مقیمی، سیدمحمد؛ وکیلی، یوسف و اکبری، مرتضی.(1392). نظریه های کارآفرینی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مقیمی، سیدمحمد و رمضان، مجید.(1392). مدیریت استراتژیک و کارآفرینی. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
مهرام، بهروز و فرخ نژاد، محمد حسن. (1388). نقش مدرس به عنوان مؤلفه ای از برنامه درسی در نیل به کارآفرینی. پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 9، 95-112.
مرتضی نژاد، نیلوفر. (1395). ضرورتی به نام آموزش کارآفرینی. رشد مدرسه فردا، 13(2)، 45-48.
یعقوبی نجف آبادی، اشرف. (1389). ضرورت آموزش کارآفرینی در همه مقاطع تحصیلی. رشد مشاور مدرسه،5(4)، صص28-32.
Anusha, K; Vijayalakshmi, K.V.L & Vijayan, N. (2015). A study on factors that influnnce decision to pursue entrepreneurship. International Journal of Social & Interdiscplinary Reasearh, Vol.4, No.3, pp60-72.
Arslan, C. Dilmac, B. Hamarta, E. (2009). Coping with stress and trait anxiety in terms of locus of control: a study with Turkish university students. Social behavior and personality, 37(6), 791-800.
Bosma, N. and et al. (2012). Global Entrepreneurship Monitor 2008 Executive Report. London, U.K.: London Business School and Babson Park, MA: Babson College.
Chea, A.C. (2008). Entrepreneurial Venture Creation: the Application of pattern identification theory to the entrepreneurial opportunity- identification process. International journal of business and management, Vol.3, No2. Pp37-53.
Decker, W.H; Calo, T.J and Weer, CH.H. (2012). Affilation motivation and interest in entrepreneurial careers. Journal of managerial psychology, Vol.27, No.3, pp302-320.
Denanyoh, R; Adjei, K & Nyemekye, G.E. (2015). Factors that Impact on Entrepreneurial Intention of Tertiary Student in Ghana. International journal of business and social research, Vol.5, No.3, pp19-29.
Entrialgo, M., Fernandez, E. and Vazquez, C. (2008). Characteristics of managers as determinants of entrepreneurial orientation: some Spanish evidence. Enterprise and Innovation Management Studies, Vol. 1 No. 2, pp. 187-205.
Ghina, A; Simatupang, T.M & Gustomo, A. (2015). Building a Systematic Framwork for Entrepreneurship Education. Journal of Entrepreneurship Education, Vol.18, N.2, pp 73-99.
Gurol, Y. Atsan, N. (2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education & Training, 48(1), pp.25-38.
Holienka, M; Holienkova, J; Gal, P. (2015). Entrepreneurial characteristics of students in different fields of study. Acta universitatis agriculturae et silviclturae mendelianae brunensis, vol.63, pp 1889-1879.
Koech Cheruiyot, E & Bwisa, H. (2015). Factors influnencing entrepreneurial training effectiveness a survey of microfinance institutions in eldoret Town. Research journal of entrepreneurship, Vol.3, No.3, pp2-20.
Mahmoud, M.A; Muharam, F.M & Mas ud, A. (2015). Factors that influnnce the entrepreneurial intintion of Nigerian Postgraduates: Preliminary analysis and data screening. Asian social Science, Vol.11, No.4, pp189-180.
Mccline, R.L. (2004). Opportunity Recognition: an exploratory investagation of a component of the entrepreneurial process in the context of the health care industry: theory and practice. Tertiary education Management, vol.25, issue.2, pp81-94.
Moriano, J. A. L., & Gorgievski, M. (2007). Psychology of entrepreneurship: Research and education.UNED.
Mueller, S.L. & A.Thomas (2001), Culture and entrepreneurial potential: A nine country study of locus of control and innovativeness, Journal of Business Venturing, Vol. 16, Issue.1, pp. 51-57.
Rajput, P.K; Srivastava, R.K & Dhulia, U. (2015). Under graduate students attitude towards Entrepreneurship- an earnest need to study. American reaserch thoughts, Vol.1, Issue.6, pp.1722-1717.
Robinson, P.B., Stimpson, D.V., Huefner, J.C. and Hunt, H.K. (2005). An attitude approach to the prediction of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 15, No. 4, pp. 13-32.
Sondari, M. (2013). Is Entrepreneurship Education Really Needed: Examining the Antecedent of Entrepreneurial Career Intention? The 5th Indonesia International Conference on Innovation, Entrepreneurship, and Small Business.
Stewart, W.H., Watson, W.E., Carland, J.C. and Carland, J.W. (2010). A proclivity for entrepreneurship: a comparison ofentrepreneurs, small business owners, and corporate managers. Journal of Business Venturing, Vol. 14, pp. 189-214.
Tung Liang, C; Lin Chia, T & Liang, C. (2015). Effect of Personality Differences in Shaping Entrepreneurial Intention. International Journal of Business and Social Science, Vol.6, No.4 (1), pp176-166.
Volkmann, Ch.K & Tokarski, K.O. (2009). Student attitudes to entrepreneurship. Management & Marketing, Vol.4, No.1, pp17-38.
Yung, C.W. (2008). The relationship among leadership style. Entrepreneurial orientation and business performance, 6(3), 260-285. https://pdfs.semanticscholar.org.
_||_