مقایسه تاثیر میزان استفاده از ارتباطات بی واسطه و ارتباطات رسانه ای بر میزان تفکر خلاق دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه اراک
الموضوعات :جواد آقامحمدی 1 , سعید شاه حسینی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اراک، مرکزی، ایران javadaghamohamadi@gmail.com
2 - مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک، اراک، ایران s-shahhosseini@araku.ac.ir
الکلمات المفتاحية: تفکر خلاق, ارتباطات بی واسطه, ارتباطات رسانه ای,
ملخص المقالة :
زمینه: تفکر خلاق ویژگی ضروری زندگی در قرن بیست و یکم است؛ چرا که جهان پیوسته در حال تغییر است. تفکر خلاق راهی به سوی فراتر رفتن از کارهایی که در گذشته انجام شده و رسیدن به دستاوردها، راه حل ها و ایده هایی برای حال و آینده است.هدف: هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر میزان استفاده از ارتباطات بی واسطه و ارتباطات رسانه ای بر میزان تفکر خلاق دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه اراک است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون است. جامعه آماری شامل کلیه ی دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 94-1393 است که تعداد 50 نفر از آن ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه ارتباطات بی واسطه (25 نفر) و گروه ارتباطات رسانه ای(25 نفر) جایگزین شدند و آموزش دیدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خلاقیت عابدی استفاده گردید. اطلاعات حاصل از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون t مستقل توسط نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد بین تاثیر میزان استفاده از ارتباطات بی واسطه و ارتباطات رسانه ای بر میزان تفکر خلاق تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین استفاده از ارتباطات بی واسطه در مقایسه با استفاده از ارتباطات رسانه ای بر میزان تفکر خلاق دانشجویان بیشتر موثر بوده است.نتیجه گیری: مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این است که با بالا رفتن میزان استفاده از ارتباطات بی واسطه، تفکر خلاق دانشجویان افزایش پیدا کرده است، ولی استفاده از ارتباطات رسانه ای باعث افزایش تفکر خلاق دانشجویان نشده است.
اسمیت، آلفردجی (1379). ارتباطات و فرهنگ(ترجمه مهدی بابایی). جلد اول. تهران: انتشارات سمت (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1921).
امان زاده بنه، آمنه و نعمان اف، منصور (1393). بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مبانی فن آوری های نوین آموزشی بر مهارت های زندگی دانشجویان دانشگاه های استان مازندران. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 4(3). 145-162.
پورسلیم، عباس؛ زمانی، الهام و منافی شرف آباد، کاظم (1393). تأثیر یادگیری مشارکتی در تفکر خلاق دانش آموزان پسر پایة پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت در درس علوم تجربی. تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 5(1)، 1-19.
حمیدی، طاهر (1390). بررسی میزان تأثیر تدریس به روش حل مسأله بر افزایش خلاقیت. مقاله ارائه شده در سومین همایش شیوه های آموزش. دانشگاه شهید رجایی، تهران.
زارع زاده، کمال و کدیور، پروین (1386). مقایسه خودکارآمدی و خلاقیت در دانش آموزان کاربر اینترنت و دانش آموزان غیر کاربر. مجله تعلیم و تربیت، (89)، 111-134.
زنگنه، حسین (1385). تأثیر استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
سورین،ورنر، تانکارد،جیمز (1384). نظریه های ارتباطات. مترجم: علیرضا دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
سیف، علی اکبر (1389). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویراست ششم). تهران: انتشارات دوران.
شعبانی، حسن (1389). مهارت های آموزشی و پرورشی(روش ها و فنون تدریس (جلد اول). تهران: انتشارات سمت.
فرقانی، محمد مهدی (1382). درآمدی بر ارتباطات انسانی در ایران (چاپ اول). تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
قراباغی، حسن؛ امیرتیموری، محمد حسن و مقامی، حمیدرضا (1390). بررسی رابطه بین خلاقیت با خودکارآمدی رایانهای در دانشجویان کارشناسی رشتهی تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(2)، 151-178.
محسنیان راد، مهدی (1393). ارتباطات انسانی (چاپ دوم). تهران: انتشارات سمت.
محمد شاهی، مجید؛ حسینی آهنگری، سیدعابدین؛ حسینی، سیداحمد و حیدری، فاطمه (1393). مقایسهی دو روش مختلف تدریس: آموزش حضوری و آموزش الکترونیک مبتنی بر وبلاگ (WBT) به شیوه بحث گروهی. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، 5(2). 156-164.
مهر محمدی، محمود (1387). بازاندیشی فرآیند یاد دهی- یادگیری. تهران: انتشارات مدرسه.
de Mooij, M. (2014). Human and Mediated Communication around theWorld: A Comprehensive Review and Analysis. Switzerland.
Gillies, R. M. (2010). Teacher Reflections on Cooperative Learning. Issues implementation, Journal Homepage, Available online at www.sciencedirect.com.
Halpern, D. F. (nd). (2008). Creating Cooperative Learning Environments. American Psychological Society, Retrieved December 5, from http://www. psychologi calscience.org/ teachingtips/ tops0300.html.
Ham, W and E. Adams. (2004). Collaborative VS Cooperative Learning. Available online at:http://wwww.coe.uge.edu/epltt/col.html.
Mehmet, Nuri. (2004). Use of Educational Technology in English Classes. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), Article 11.
Shafer, L. (2002). Team Teaching. University of Science and Arts of Oklahama. Web-edition.
Tileston, Donna walker. (2004). What Every Teacher Should Know About Media and Technology. United States of America, Corwin Press, INC.
Wheeler, S. Waiter, S. J and Bromfield, C. (2002). Promoting creative thinking through the use of ICT. Journal of Computer Assisted Learning, Wiley online Library, 18, 367-378.
Yang, H. L. and Cheng, H. H. (2009). Creative self- efficacy and its factors: An empirical study of information system analysts and programmers. Computers in Human Behavior, 25(2), 429-438.