پیوند حالتِ مخاطب در فلسفه سماع سهروردی با هنرِ پرفورمنس(اجرا)
الموضوعات : کاوش های عقلی"
1 - استادیار گروه هنر، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: حالت, مخاطب, پرفورمنس, سماع, سهروردی,
ملخص المقالة :
چکیده تقریباً کمترشاعر، حکیم یا فیلسوفی را در طول تاریخ میتوان سراغ گرفت که پیرامون موضوع موسیقی و سماع در آثار منظوم، منثور خود اشارات و عباراتی را نیاورده باشند. شهابالدین سهروردی نیز بهعنوانِ یکی از فلاسفة جهانِ اسلام، نگاهِ خاصی به حالات شنوده (مخاطب) در هنگام نواختن موسیقی و سماع داشته است.او پرسش خود را در بحث موسیقی و سماع با مفهوم مخاطب وحالت در هنگام شنیدن آغاز میکند. این نوع نگاه به سماع در نوع خود کمنظیر است. هنرِ پرفورمنس(اجرا) نیز از جنجالیترین و جذابترین گرایشهای هنر معاصر در عرصهی هنر میباشد که هنرمند اثر خود را در برابر مخاطب بصورت زنده به اجرا در میآورد. هنر اجرا همیشه در کنار ادبیات، شعر، موسیقی، معماری و نقاشی رشد میکند. برای این منظور،. در این پژوهش تلاش شده به پرسش ذیل پاسخ داده شود: ماهیت مخاطب در موسیقی و سماع در نگاه سهروردی و پیوند آن با مخاطب در پرفورمنس(اجرا)چگونه است؟