عاطفه، اراده و معقولیت باور دینی (تقریری از نقد ویلیام جیمز بر «اخلاق باور» کلیفورد)
الموضوعات : کاوش های عقلی"
1 - استادیار فلسفه و معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
الکلمات المفتاحية: ویلیام جیمز, معقولیت باور دینی, اخلاق باور, قرینهگرایی, اراده به باور,
ملخص المقالة :
باورهای دینی و معقولیت آن مسئله ای است که با مدعیات فیلسوفان مدرن به مسئلهای جدی در فلسفه دین بدل شد. یکی از مناقشهبرانگیزترین مواضع در این مورد قرینهگرایی است که تأکید دارد اعتقادات ما باید همراه با شواهد و قرائن باشد. در دوران معاصر کلیفورد با مطرح کردن ایده اخلاق باور قرینهگرایی را به افراطیترین شکل خود مطرح کرد. ویلیام جیمز با مطرح کردن نقش اراده و عواطف در شکل گیری باور نظریه کلیفورد را نقد کرده و سعی در دفاع از عقلانیت باور دینی دارد. در این نوشتار سعی میشود به این پرسش پاسخ داده شود که جیمز چگونه با همان مبانی تجربهگرایانه قرینهگرایان به نقد کلیفورد میپردازد و آیا دیدگاه او توان پاسخ به نقدهای مطرح شده را دارد یا نه. تلاش میشود با روش تحلیلی و براساس داده-های کتابخانهای نحوه مواجهه جیمز با قرینهگرایی از موضعی غیراز ایمانگرایی بررسی و ارزیابی شود. با توجه به دیدگاههای جیمز به ویژه در مقاله اراده معطوف به باور میتوان دریافت موضع او در دفاع از عقلانیت باور دینی در مقابل قرینهگرایی نسبتا منسجم است. از نظر ویلیام جیمز موضع قرینهگرایی کلیفوردی برخلاف ادعا غیرعقلانی و جزمگرایانه است و میل و اراده منطقاً نقشی ضروری در حقیقتجویی بازی میکنند.