الگوی تعاملی عوامل مؤثر بر توسعة سواد ارتباطی معلمان تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش
الموضوعات :زهرا جواهری قاسم پور 1 , حمید قاسمی 2 , نازنین راسخ 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سواد ارتباطی, ارتباطات, تعاملات اجتماعی, محیط اجتماعی, معلم,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی تعاملی عوامل مؤثر بر توسعة سواد ارتباطی معلمان تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری تحقیق شامل نخبگان در حوزه تحقیق بودند که بدین منظور تعداد 13 نفر برحسب روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. ابزار گردآوری تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه نیمهساختاریافته بود. در در بخش کیفی تحقیق جهت بررسی روایی از قابلیت باور پذیری (اعتبار)، انتقال پذیری و تایید پذیری استفاده گردید. روایی پرسشنامه با توجه به نظر خبرگان موردبررسی قرار گرفت. همچنین پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش محاسبه آلفایکرونباخ موردبررسی قرار گرفت (85/0= α). در قسمت تجزیهوتحلیل کمی تحقیق، از روش گراندد تئوری از نوع گلیزر و کدگذاری باز، محوری و نظری استفاده گردید. در قسمت تجزیهوتحلیل کمی تحقیق، از روش دیمتل استفاده شد. کلیه فرایند تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق در نرمافزار EXCEL انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که درمجموع 6 عامل کلی بهعنوان عوامل فردی، محیطی، ماهیتی، تکنولوژی، آموزشی و مدیریتی بهعنوان عوامل مؤثر بر توسعة سواد ارتباطی معلمان تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش شناسایی گردید. مطابق الگو مشخص گردید که نقش عوامل مدیریتی و آموزشی در بروز و شکلگیری سایر عوامل در جهت توسعة سواد ارتباطی معلمان تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش مهم و مشخص میباشد.